Óscar Puente anuncia que el Consell de Ministres aprovarà l'ampliació del port de València la pròxima setmana
El ministre de Transports recorda que "es tracta d'un projecte ecològic" i que amb la nova terminal nord també es milloraran les infraestructures ferroviàries
El ministre de Transports, Óscar Puente, ha anunciat aquest dijous durant una visita al port de València que el Consell de Ministres aprovarà el pròxim dimarts l'ampliació de la nova terminal nord, una infraestructura que fa dècades que està damunt de la taula i que té tants adeptes com detractors. Puente ha recordat que "es tracta d'un projecte ecològic" i que la nova terminal nord també implicarà reformar les infraestructures ferroviàries. La notícia s'ha rebut amb eufòria entre els representants de la Generalitat, l'Ajuntament i el port que seguien l'anunci. De fet, el cap del Consell, qualificava de "molt bona notícia" l'anunci, al mateix temps que reclamava que el projecte es tramite per via d'urgència per a acurtar els terminis el màxim possible.
"La inversió d'MSC és la més important que s'ha fet mai en un port espanyol i no podem rebutjar-la, no podem esperar més", ha afirmat el ministre després de recórrer les instal·lacions portuàries.
Els somriures i la satisfacció, en pronunciar el ministre l’anunci, eren més que evidents entre els representants polítics i del port presents en l’acte. El president de la Generalitat, Carlos Mazón, assegurava que aquest dijous “és un gran dia” per a la Comunitat Valenciana.
És una molt bona notícia. La societat valenciana ha exigit durant molt de temps, en què anhelava el futur que li correspon
“És una molt bona notícia”, remarcava, després d’agrair-li al titular de Transports que, amb l’aprovació del Consell de Ministres, el govern d’Espanya done l’espenta final a un projecte que la societat valenciana “ha reivindicat i ha exigit durant molt de temps, en què anhelava el futur que els correspon”.
No obstant això, el president de la Generalitat ha reclamat a Puente que s’acurten els terminis, “que siguen els més curts possibles”, matisava, i que el projecte es tramite per via d’urgència. “Perquè aquesta llarga espera, del sector portuari i de tota la Comunitat Valenciana, no espere més”, remarcava.
Tan esperada com controvertida
L'ampliació del port de València, a més de ser un projecte que ve de llarg, quasi dues dècades, ha sigut un assumpte controvertit. Reclamada amb una intensitat creixent pel món empresarial i per l'actual Consell i l'Ajuntament de València, en l'anterior executiu valencià la reforma de la infraestructura marítima va ser motiu d'enfrontament entre el PSPV i Compromís. Les dues forces polítiques van evidenciar les seues discrepàncies en nombroses intervencions públiques.
D'altra banda, l'ampliació del port també ha rebut, des de fa anys, el rebuig de col·lectius veïnals, ecologistes, i de no poques veus d'experts i acadèmics. L'última vegada, aquest mateix dijous, quan la Comissió Ciutat-Port es concentrava prop del port per a fer una advertència clara: si el Consell de Ministres dona el vistiplau al projecte, com tot apunta que passarà dimarts, aquesta plataforma ho impugnarà als tribunals.
Amb la decisió del Consell de Ministres anunciada per Puente, es compleix la previsió que va fer dilluns el president de Propeller València, l'associació de directius i empresaris logístics, Alfredo Soler. En una entrevista en Les notícies del matí es va mostrar optimista per "l'aprovació imminent" de l'ampliació nord del port de València. "Som molt optimistes i crec que està ja a punt de confirmar-se el vistiplau del Consell de Ministres", va anticipar.
Implicació de l'Autoritat Portuària
Des del port, ha canviat la presidència, però no la convicció que l'ampliació anava a materialitzar-se. L'actual presidenta de l'Autoritat Portuària de València (APV), Mar Chao, va donar per feta l'ampliació el passat mes d'octubre i va deixar clar que el treball de l'entitat ja està completat.
La polèmica pel greu impacte ambiental i paisatgístic que podria representar per al litoral valencià aquesta nova ampliació ha entelat les expectatives de retorn econòmic d’un projecte que va nàixer fa ja 22 anys, però que està bloquejat per diferents motius des del 2008. El projecte actual, l’ampliació nord, va començar a gestar-se l’any 2000.
Per a posar en marxa les obres, aquesta vegada sí que era necessària una declaració d’impacte ambiental (DIA), que es va sol·licitar l’any 2006, i el govern espanyol la va emetre l’any 2007. S’esperava poder tindre les obres acabades el 2012, però l’esclat de la crisi econòmica del 2008 va paralitzar el projecte.
Amb la construcció d’una macroterminal de contenidors d’una superfície similar a la Malva-rosa o l’Eixample —unes 138 hectàrees—, pressupostada en més de 1.000 milions d’euros d’inversió privada i 400 procedents de fons públics, l’Autoritat Portuària de València espera doblar la seua capacitat. Segons l’entitat, la construcció, que es preveu que estiga operativa d'ací a sis o huit anys, generarà una injecció econòmica de vora 5.000 milions anuals a l’economia valenciana i donarà faena a 44.000 persones entre els llocs de treball directes, indirectes i induïts.