Passatgers de trens i avions cancel·lats poden reclamar despeses d'allotjament i menjar

Organitzacions de consumidors aconsellen revisar si l'assegurança de llar cobreix danys com a pèrdua de menjar i reclamar avaries en electrodomèstics per pujades de tensió

Un jove dorm en l'estació a causa de l'apagada elèctrica
Un jove dorm en l'estació a causa de l'apagada elèctrica / David Zorrakino (Europa Press)

Els passatgers de trens i avions poden reclamar a les companyies les despeses de menjar i allotjament que van haver d'assumir a conseqüència de les cancel·lacions provocades per l'apagada elèctrica d'este dilluns, segons ha assenyalat hui el secretari general de Facua-Consumidors en Acció, Rubén Sánchez, que recorda que les empreses han d'encarregar-se de l'assistència als afectats.

Sánchez ha ressaltat que els reglaments europeus que regulen els drets dels passatgers aeris i de ferrocarrils estableixen no sols el dret a la devolució de l'import dels bitllets o la reubicació en nous mitjans de transport, sinó també l'obligació d'assumir dita l'assistència encara que la paralització o grans retards en els seus serveis estiguen motivades per causes de força major.

Per una banda, les companyies ferroviàries i les aerolínies han d'oferir gratuïtament als viatgers menjars i refrigeris, en una mesura adequada al temps d'espera, i, per una altra, allotjament en un hotel o un altre lloc i transport entre l'estació de ferrocarril i el lloc d'allotjament.

En el cas del transport aeri, els passatgers no tenen dret a compensacions ni a indemnitzacions per cancel·lacions derivades de l'apagada, com la pèrdua de connexions amb altres vols, mentre que sí que existeix eixe dret a compensació en el transport per ferrocarril encara que la causa de la cancel·lació siga de força major.

En el transport ferroviari el reglament europeu que regula el sector sí que estableix diferents percentatges de devolució de l'import del bitllet en funció del tipus de tren i el temps que dure el retard a arribar finalment a la destinació, amb independència que els passatgers siguen reubicats en altres trens. Si els usuaris opten per no acceptar la reubicació, tindran dret a la devolució de l'import íntegre dels bitllets.

Danys com a pèrdua de menjar i avaries

D'altra banda, la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana i també Facua-Consumidors en Acció aconsellen la ciutadania, després de l'apagada del dilluns, revisar amb deteniment les condicions de les seues assegurances de la llar. En alguns casos, estes inclouen cobertures específiques per a danys derivats d'apagades, com la pèrdua d'aliments refrigerats o avaries en electrodomèstics.

La Unió de Consumidors, a més, recomana realitzar fotografies, fer un llistat d'aliments danyats i el seu import, i, si és possible, aportar tiquets de la compra o substitució. També aconsellen revisar, fins i tot, els serveis addicionals que estigueren abonant en la factura elèctrica (serveis d'urgències elèctriques, reparació d'electrodomèstics, etc.).

A més, si l'apagada o el restabliment de l'electricitat ha produït danys als electrodomèstics connectats, per exemple, per una sobretensió, convé sol·licitar a la companyia asseguradora la revisió i reparació de l'electrodomèstic.

Des de Facua indiquen que esta reclamació també pot anar dirigida a l'empresa distribuïdora o bé a la comercialitzadora perquè faça d'intermediari.

Esdeveniments contractats

Pel que respecta a la falta de realització d'esdeveniments contractats o visites programades (cinemes, teatres, museus, recorreguts turístics, etc.), les empreses hauran de reintegrar la totalitat de l'import, incloent-hi despeses de gestió, en la mateixa forma de pagament que la que es va fer l'abonament de les entrades.

Compensacions per la interrupció del servei elèctric

Si la causa de l'apagada elèctrica és per força major o aliena a la producció, distribució o comercialització d'electricitat, no correspondrien compensacions o indemnitzacions per la interrupció del servei elèctric a conseqüència de l'incompliment de les obligacions de qualitat previstes en la normativa vigent.

Si fora una causa distinta, es preveu un sistema de compensació automàtica per interrupcions del subministrament elèctric, la quantia del qual es calcula segons el temps que el servei ha estat interromput i que s'aplicarà en el primer trimestre de l'any següent, ha detallat.

Des de la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana han sol·licitat als operadors de la xarxa elèctrica i a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) una completa exhaustiva de les causes de l'apagada i de la falta de cobertura i connexió a xarxes de telefonia i internet que també s'han produït en diverses poblacions i localitat.

També et pot interessar

stats