La pesca d'arrossegament de fons espanyola, desena en emissions de CO2 segons un informe d'experts en conservació
L'estudi ressalta l'impacte de les flotes d'arrossegament en el medi ambient i la seua emissió de gasos d'efecte d'hivernacle
Un informe d'investigadors especialistes en sostenibilitat situa els vaixells espanyols de pesca d'arrossegament com els dècims més contaminants per darrere d'altres potències pesqueres europees com Itàlia, el Regne Unit o Dinamarca.
"La pesca d'arrossegament de fons té un impacte únic que pot destruir hàbitats, provocar conflictes costaners i emetre quantitats importants de carboni relacionades amb el combustible", és una de les conclusions de la investigació realitzada per CEA Consulting, la iniciativa Sea Around Us de la Universitat de la Colúmbia Britànica (el Canadà) –en la qual participa el conegut professor Daniel Pauly– i Fauna & Flora International.
Concretament, les dades de l'estudi indiquen que els pesquers d'arrossegament espanyols emeten 22,8 milions de tones de CO₂ a l'any. L'informe també indica que gran part de les flotes emissores són europees, encara que de la Unió Europea, on Espanya és la primera potència pesquera, hi ha altres països costaners amb flotes que tenen un impacte en l'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle superior al dels pesquers espanyols. Segons aquesta classificació, les flotes europees més contaminants serien les d'Itàlia, el Regne Unit, Dinamarca, França, Holanda, Noruega i Croàcia per davant d'Espanya.
El país que encapçala la contaminació al món és la Xina, amb una flota d'arrossegament que emet magnituds de CO₂ que superen àmpliament la resta de països analitzats, 769 milions de tones de carboni a l'any, seguida de Rússia amb 84,7 milions de tones de CO₂.
Possibles solucions
Els responsables de l'estudi han subratllat que la pesca d'arrossegament, l'aparició de la qual data de fa 600 anys, requereix una gestió innovadora. "Les solucions han de considerar dinàmiques àmplies com ara els canvis socials en la cultura pesquera, l'augment del comerç mundial de productes de la mar i l'evolució en la forma de consum d'aliments per a evitar les conseqüències accidentals d'aquest tipus de pesca", conclouen.