El port de Sagunt augmentarà l'arribada de metaners amb gas natural liquat d'Algèria
El tancament del gasoducte a través del Marroc obliga a transportar més gas en vaixells fins a les regasificadores espanyoles
La crisi diplomàtica d'Algèria amb el Marroc amb el tancament del gasoducte Magrib-Europa (GME) ha alterat el subministrament de gas d'Algèria a Espanya, que des d'aquest dilluns es fa només a través del gasoducte de Medgaz, amb destinació a la costa d'Almeria, i es complementa amb gas natural liquat (GNL), que arriba als ports espanyols en vaixells metaners.
Al llarg dels pròxims dies arribaran grans vaixells carregats amb GNL als ports que tenen plantes regasificadores: el Port de Sagunt, Barcelona, Cartagena, Huelva, Mugardos (la Corunya) i Bilbao. A més hi ha una altra planta hibernada a Gijón. El gas natural en estat líquid facilita el seu transport, ja que ocupa sis-centes vegades menys que el gas natural en estat gasós.
Aquestes plantes permeten fer les operacions de càrrega, descàrrega i emmagatzematge del GNL, procedent de vaixells metaners, que, posteriorment, s'introdueix en el sistema de gasoductes com a gas natural o es transporta liquat en camions cisterna. A Canàries l'arribada del gas es produeix exclusivament a través de vaixells i les illes Balears compten amb un gasoducte que porta el gas de Dénia a Mallorca passant abans per l'illa d'Eivissa.
Espanya és el major importador de gas natural liquat d'Europa, el país amb més plantes regasificadores –7 d'un total de 22 a Europa– i també el que té més capacitat d'emmagatzematge amb una completa infraestructura de distribució i proveïment de gas.
Com entra el gas a Espanya?
El gas entra en el territori principalment a través de tres tubs: el gasoducte Magrib-Europa (que passa pel Marroc i s'ha tancat ara); el gasoducte Medgaz, que arriba directament des d'Algèria; i el gasoducte Artère de l'Adour, que arriba des de França i que introdueix gas sobretot d'origen rus.
A més dels gasoductes, el gas també pot ser distribuït a través de vaixells metaners, que transporten gas natural liquat, més car que el de gasoducte. No obstant això, l'entrada de gas natural liquat va representar un 61% de l'aprovisionament de gas a Espanya l'any passat i va superar els subministraments de gas natural per gasoductes.
El gas procedeix principalment d'Argèlia, que continua al capdavant de les importacions de gas, amb un 42%, seguit per Nigèria, (11%), els Estats Units (10%), Rússia (10%), els països del Golf (9%), França (4%) i un extens nombre de països en menors percentatges.
Com són els vaixells metaners?
Es tracta d'embarcacions concebudes expressament per al transport de gas en estat líquid, que ha de mantindre's a una temperatura de 160 °C per davall de zero. Una de les característiques és el seu gran calat i capacitat de càrrega, necessàries per al transport d'importants quantitats de gas. L'eslora (o longitud) tipus superaria els 284 metres, i la mànega (o amplària) estaria en 42,5 metres. Tenen una capacitat de 174.000 metres cúbics, l'equivalent a la demanda d'un dia de gas de tota Espanya.
Com es descarrega el gas
Una vegada que el gas liquat arriba a la destinació, es dirigeix a una planta de regasificació, que el retorna a l'estat gasós per a, tot seguit, injectar-lo en els gasoductes i transportar-lo per tota la xarxa.