El port de València millora les dades prepandèmia i és ja el quart d'Europa en contenidors

Supera els 5,6 milions de TEU el 2021, un 3,2% més que el 2020, i mobilitza 85 milions de tones, un 5,4% més

Contenidors al port de València
Contenidors al port de València / APV

Valènciaport ha tancat l'exercici 2021 superant els 5,6 milions de TEU (contenidor estàndard de 20 peus) i els 85 milions de tones, unes xifres que milloren l'activitat respecte al 2020 i 2019, aquest últim any, prepandèmia.

Aquestes xifres, que confirmen les previsions de l'Autoritat Portuària de València (APV), situen el recinte valencià com el quart port d'Europa en contenidors, i superen el grec del Pireu, i per darrere de Rotterdam, Anvers i Hamburg.

Segons les dades del Butlletí Estadístic de l'APV, l'any passat es van moure a través de Valènciaport un total de 5.604.478 TEU, la qual cosa suposa un increment del 3,25% respecte al 2020 i un 3% amb 2019.

El president de l'APV, Aurelio Martínez, ha analitzat les dades de tancament de l'any 2021 que s'ha caracteritzat per "tindre dues parts, en la primera vam créixer a un ritme molt fort, mentre que en la segona aquest increment es va desaccelerar una mica".

Principi de saturació i necessitat de la terminal nord

Aquestes xifres mostren que el Port de València té principi de saturació. "Estem prop de la nostra capacitat màxima de 7,5 milions de TEU i, quan hi ha molta càrrega d'operacions, ja es noten aquestes limitacions", destaca Martínez. Per això, diu que "és imprescindible la nova terminal nord de contenidors si volem continuar sent un port de referència dins del trànsit mundial".

En total, Valènciaport ha gestionat el 2021 un total de 85.269.726 tones de mercaderia, que representen un 5,42% i un 5,18% més que el 2020 i 2019, respectivament. En comparació amb el 2020, han augmentat el granel líquid (44,69%), el granel sòlid (16,11%), la mercaderia que no va en contenidor (16,15%) i la que arriba per contenidor (1,2%).

El transport d'automòbils en règim de mercaderia en 2021 ha sigut de 493.697 unitats, la qual cosa representa un descens del 7,4%.

Pel que fa al trànsit de passatgers, durant aquests 12 mesos han circulat 635.689 persones, un 51,67% més. D'aquests, 130.869 han sigut creueristes que han arribat a València des que es va iniciar aquesta activitat a la fi de juny.

La Xina, principal soci comercial

En el trànsit de contenidors plens, la Xina continua sent el principal soci comercial amb 612.497 TEU gestionats el 2021, i un increment del 14,37%. Per dinamisme, destaquen els creixements del Marroc amb un 26,96%, Itàlia, un 26,78% i Israel un 22,74%. També cal assenyalar que els Estats Units és el país més important en el moviment de contenidors d'exportació, amb una xifra total de 145.953.

Quant als sectors, en 2021 han crescut tots. El de major pes és el de vehicles i elements del transport amb 11,5 milions de tones, seguit de la indústria agroalimentària, amb 8,96 milions, els materials de construcció amb 8,19 milions i altres mercaderies amb 7,91 milions de tones.

Els més dinàmics en vendes a l'exterior han sigut els productes energètics amb un increment del 73%, els materials de construcció amb una pujada del 24,61%, els siderometal·lúrgics amb un creixement del 18,41%, i l'agroramader i alimentari que han avançat les seues exportacions un 17,53%.

També et pot interessar

stats