El port de València, primer del món a moure contenidors amb hidrogen com a combustible

Ha utilitzat en una operativa real una reach stacker o apiladora capaç de moure contenidors de més de 30 tones usant l'hidrogen i l'estació mòbil de subministrament d'aquest combustible net

Un moment de la prova en el port de València
Un moment de la prova en el port de València / APV

El port de València ja és el primer i únic recinte europeu i del món a utilitzar en operativa real una ReachStacker o apiladora capaç de moure contenidors de més de 30 tones usant l'hidrogen com a únic combustible.

Per a mostrar-ho, el port ha organitzat aquest dimarts una visita pública dels tres pilots desenvolupats en el marc d'H2PORTS (projecte europeu coordinat per la Fundació Valenciaport en estreta col·laboració amb l'Autoritat Portuària de València).

En la prova s'ha pogut veure treballant la forca carregadora, el cap tractor 4x4 propulsat per hidrogen i l'estació mòbil de subministrament d'aquest combustible net.

El públic ha pogut observar en directe les prestacions del prototip de pila de combustible d'hidrogen desenvolupat per Hyster, en la terminal de contenidors MSCTV.

L'apiladora d'hidrogen és una innovadora solució de zero emissions que fa servir una pila de combustible del fabricador Nuvera per a convertir l'hidrogen en electricitat.

La màquina va arribar a la terminal de MSC per a fer proves el setembre de 2023. Es tracta de la primera a Europa que utilitza tecnologies de piles de combustible d'hidrogen per a equips de manipulació portuària en condicions reals de funcionament.

L'hidrogen s'emmagatzema a bord de la ReachStacker en depòsits d'alta pressió que poden emplenar-se en 10-15 minuts. La pila de combustible d'hidrogen subministra energia als motors elèctrics o la retorna a les bateries en funció de la demanda de la tasca, al mateix temps que redueix les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i la contaminació acústica en comparació amb una alternativa dièsel i amb un rendiment similar.

Així mateix, l'eliminació del motor dièsel, la transmissió i altres components d'accionament mecànic de la ReachStacker pot ajudar als ports a reduir els costos d'explotació.

Sven Valentin, director de la terminal MSC a València (MSCTV), ha destacat el compromís de les empreses portuàries "amb l'estratègia i els projectes de descarbonització de l'APV que faran possible que els recintes valencians estiguen totalment descarbonitzats en 2030".

Per part seua, Jan Willem van der Brand, representant d'Hyster, marca que ha desenvolupat el vehicle, ha subratllat que la col·laboració amb el port de València ha permés desenvolupar aquest prototip "i es posarà a prova la viabilitat de l'apiladora, el funcionament de la qual està resultant tot un èxit".

Tractor de terminal carregat amb hidrogen renovable

Els assistents també s'han desplaçat a la terminal de VALTE on han pogut veure al detall el primer cap tractor de terminal portuària 4x4 propulsat amb hidrogen, que ha sigut desenvolupat per ATENA amb el suport d'ENEA i la Universitat Parthenope de Nàpols.

El tractor de terminal carregat amb hidrogen renovable ha realitzat una demostració de l'autonomia, fiabilitat i potència enganxant un remolc de camió i realitzant un recorregut per la terminal. Els més de 150 assistents a la demostració han vist com l'únic residu de la combustió de l'hidrogen eren gotes d'aigua.

Hidrogenera

A més, els participants han visitat la hidrogenera, desenvolupada pel Centre Nacional de l'Hidrogen (CNH2) i han conegut els detalls de la gestió del subministrament i proveïment de carburant d'hidrogen duta a terme per l'empresa Carburos Metálicos.

Aquesta estació de subministrament es compon d'una part fixa, situada en la molla de la Xità i d'una part mòbil, que és amb la qual es fan els proveïments de carburant.

També et pot interessar

stats