Directes
Ara en la televisió
DUEL DE VEUS
Ara en la ràdio
FÓRMULA TERRITORI (reemissió)

El port de València nota ja la falta de contenidors per la crisi al mar Roig

Companyies com MSC han triplicat les tarifes i el cost del transport marítim s'ha disparat un 170%

Ruta alternativa evitant el mar Roig

El port de València ja comença a notar la falta de contenidors per la crisi al mar Roig. Les companyies navilieres estan desviant els vaixells mercants que abans creuaven el canal de Suez per Sud-àfrica. Tot, per a evitar els atacs dels rebels iemenites, un fet que està provocant una de les majors disrupcions en el comerç mundial des de la pandèmia i una multiplicació de costos que podrien acabar també pagant els consumidors.

L'alternativa a passar pel mar Roig, per on fins ara circulava entre el 12% i el 15% del comerç mundial, és pegar-li la volta al continent africà. Almenys díhuit companyies es desvien per Sud-àfrica per a evitar els atacs dels rebels les mercaderies provinents d'Àsia, el que incrementa les distàncies a recórrer i encareix de manera notable els trajectes entre Àsia i Europa. Això suposa afegir deu dies de mitjana als viatges i més despesa en combustible. 

L'impacte en els preus ha sigut automàtic: companyies com MSC, present a València, han triplicat les tarifes i el cost del transport marítim s'ha disparat un 170%. Per a les càrregues d'Àsia al Mediterrani, el preu puja a 5.175 euros, i algunes empreses estan cobrant fins a 6.000 dòlars en rutes que eixiran a mitjan gener. 

Uns preus que podrien repercutir en els consumidors. “Seran sobre el marge de l’empresa o sobre els consumidors, però al final repercuteix a algú”, assegura el president de la Cambra de Comerç de València, José Vicente Morata. 

Un temor que també comparteixen les empreses, la intranquil·litat ja està present entre els exportadors. Tot i això, els empresaris valencians són optimistes i creuen que el conflicte no s'allargarà massa. Igualment, recorden la importància d'acostar les cadenes de subministrament a Espanya.