El port de València nota ja la falta de contenidors per la crisi al mar Roig

Companyies com MSC han triplicat les tarifes i el cost del transport marítim s'ha disparat un 170%

Ruta alternativa evitant el mar Roig

El port de València ja comença a notar la falta de contenidors per la crisi al mar Roig. Les companyies navilieres estan desviant els vaixells mercants que abans creuaven el canal de Suez per Sud-àfrica. Tot, per a evitar els atacs dels rebels iemenites, un fet que està provocant una de les majors disrupcions en el comerç mundial des de la pandèmia i una multiplicació de costos que podrien acabar també pagant els consumidors.

L'alternativa a passar pel mar Roig, per on fins ara circulava entre el 12% i el 15% del comerç mundial, és pegar-li la volta al continent africà. Almenys díhuit companyies es desvien per Sud-àfrica per a evitar els atacs dels rebels les mercaderies provinents d'Àsia, el que incrementa les distàncies a recórrer i encareix de manera notable els trajectes entre Àsia i Europa. Això suposa afegir deu dies de mitjana als viatges i més despesa en combustible. 

L'impacte en els preus ha sigut automàtic: companyies com MSC, present a València, han triplicat les tarifes i el cost del transport marítim s'ha disparat un 170%. Per a les càrregues d'Àsia al Mediterrani, el preu puja a 5.175 euros, i algunes empreses estan cobrant fins a 6.000 dòlars en rutes que eixiran a mitjan gener. 

Uns preus que podrien repercutir en els consumidors. “Seran sobre el marge de l’empresa o sobre els consumidors, però al final repercuteix a algú”, assegura el president de la Cambra de Comerç de València, José Vicente Morata. 

Un temor que també comparteixen les empreses, la intranquil·litat ja està present entre els exportadors. Tot i això, els empresaris valencians són optimistes i creuen que el conflicte no s'allargarà massa. Igualment, recorden la importància d'acostar les cadenes de subministrament a Espanya.

També et pot interessar

stats