Per què el possible retorn de la Copa de l'Amèrica a València ha encés el debat públic?

L'oposició i els representants veïnals alerten sobre el forat econòmic i el "turisme massiu" de l'esdeveniment esportiu que per a l'empresariat, el Consell i l'Ajuntament repercutirà de forma positiva

Imatge de la copa d’Amèrica celebrada a Barcelona
Imatge de la copa d’Amèrica celebrada a Barcelona / EFE

Un dels assumptes que ha marcat l'agenda política de la setmana a la Comunitat Valenciana ha sigut l'eventual retorn de la Copa de l'Amèrica a València quinze anys després que la capital fora seu per última vegada. La possibilitat ha cobrat força ara que s'ha fet públic que Barcelona, organitzadora de l'últim trofeu, ha decidit retirar-se de la carrera per tornar a acollir la regata de vela en la pròxima edició. El pas arrere de la ciutat comtal ha portat a l'Ajuntament de València i la Generalitat a moure fitxa per a deixar clar que el Cap i Casal vol recuperar este esdeveniment esportiu, que ja va acollir el 2007 i 2010. La disposició del president Carlos Mazón i l'alcaldessa María José Catalá, ambdós del PP, de batallar perquè València s'enduga la competició marítima ha encés el debat públic, que s'ha omplit de diverses veus a favor i en contra de la iniciativa. Les més crítiques alerten del desmesurat cost d'este esdeveniment i del forat econòmic que va deixar l'última edició a la ciutat.

En l'àmbit polític, la divisió és clara entre govern i oposició, en qualitat de promotors i detractors de la iniciativa. El portaveu municipal de l'Ajuntament de València, Juan Carlos Caballero (PP) ha criticat la "doble moral" del govern espanyol amb la celebració de l'esdeveniment nàutic, ja que va aportar vint milions per a l'última edició a Barcelona i ara, en resposta a l'interés de València d'acollir la pròxima, diu que no és prioritari invertir-hi. El regidor popular ha retret "la hipocresia de l'esquerra, que no vol per a València el que ha defensat per a Barcelona" i s'ha queixat del "menyspreu" cap a la capital valenciana que suposa este gest per part de l'executiu central de Pedro Sánchez. Vox, soci del PP en l'executiu local, afirma que vol mantindre una postura "raonable" en el debat i advoca per dur a terme una valoració de la relació cost-benefici que puga suposar tornar a desenvolupar a València la cita esportiva.

En la mateixa línia, la portaveu del Consell que capitaneja Mazón, Ruth Merino, ha demanat a la ministra de Ciència i secretària general del PSPV, Diana Morant, que "almenys no destorbe" si no vol ajudar a facilitar la recuperació de la Copa de l'Amèrica, i li ha demanat que deixe de criticar la postura defensada per la Generalitat i el consistori local a favor de la celebració de l'esdeveniment a València. "Sembla que la ministra Diana Morant no pensa fer res per facilitar que la Copa de l'Amèrica torne a València, com sí que va fer, per cert, perquè fora a Barcelona", ha lamentat la també consellera d'Hisenda en declaracions als periodistes. Merino ha reiterat un dels arguments força que han defensat tant l'executiu autonòmic com el municipal per a justificar l'entrada en la carrera per la regata: "Si va ser bo per a Barcelona, també pot ser-ho per a València".

L'oposició recorda el forat econòmic

És una visió que no comparteixen els grups de l'oposició a l'Ajuntament de València, Compromís i PSPV. Els dos partits insisteixen a rebutjar l'acollida de la pròxima edició de la competició de vela i recorden "el deute de 400 milions d'euros" que deixaren dos cites passades a la ciutat. Coincideixen, per això, que la regata "ja ha demostrat que no és positiva". "No pot ser que la festa d'uns pocs la paguem entre tots", han argumentat tant la portaveu de Compromís, Papi Robles, com el socialista, Borja Sanjuán, en la roda de premsa posterior a la junta de portaveus del consistori. A parer dels dos regidors, resulta "cridaner" que només València s'haja mostrat interessada a acollir la pròxima edició de la Copa de l'Amèrica si de veres és "un dels esdeveniments més cobejats del món per totes les ciutats". També avisen que l'experiència de Barcelona "ha demostrat" que el que provoca és una pujada dels preus del lloguer i "fomenta el turisme massiu".

Una preocupació semblant ha mostrat la delegada del govern espanyol a la Comunitat Valenciana, la socialista Pilar Bernabé, que ha assegurat que el PP vol "tornar al passat" amb el campionat de vela. Acollint la pròxima edició suposaria, segons ha alertat, "canviar" el model de hub tecnològic pel qual s'ha apostat en La Marina en els darrers anys. "La pel·lícula ha canviat de títol" i ara és "Retorn al passat", ha dit, en al·lusió a la pel·lícula Retorn al futur. Aquell passat, com ha recordat, en el PP, a la Comunitat Valenciana i a la ciutat de València té un "record fosc". El Govern d'Espanya fa a penes tres anys "va haver de pagar les conseqüències de la festa de la qual se'n van anar sense pagar el compte i que hem pagat tots els espanyols i que va costar 400 milions d'euros", ha criticat.

Una València diferent de la del 2010

Les postures també estan enfrontades entre el teixit empresarial i els col·lectius veïnals. Des de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) es mostren totalment a favor de la tornada de la Copa de l'Amèrica a València i celebren la implicació de les institucions a tractar de recuperar-la, amb la tesi que representa un revulsiu econòmic per a la ciutat. Res a veure amb la postura d'entitats cíviques com la Federació Valenciana d'Associacions de Veïns o la Comissió Ciutat-Port, que recorden el forat econòmic milionari que va deixar l'esdeveniment esportiu i prega no repetir les mateixes errades en una València que és ben diferent dècada i mitja després.

Des del 2010, la ciutat ha evolucionat molt. Aleshores València i els seus governants van aprofitar esta competició com una ferramenta per a posar el nom en el mapa global i augmentar l'atractiu turístic a escala internacional. L'argument, segons alerta el veïnat, s'ha quedat obsolet en un moment en què el problema de la turistificació de València està a l'orde del dia i en què el sector turístic està assolint xifres de record.

A estes consideracions cal afegir els canvis que han experimentat la façana marítima i el port de València. L'espai que un dia va ocupar el campionat de regates, per a albergar per exemple la seu de l'equip Alinghi, forma part ara mateix de La Marina Reial i part de les instal·lacions estan ara mateix explotades per Lanzadera, el projecte d'emprenedoria de l'empresari valencià Juan Roig. De fet, esta zona del recinte portuari ha esdevingut un autèntic clúster empresarial i tecnològic que hauria de cedir temporalment l'espai per a la celebració de la Copa de l'Amèrica si finalment aterra a València.

També et pot interessar

stats