El president de la FVET alerta que el principal problema del sector és "la falta de camioners"
Un informe assenyala que falten 2.000 conductors per a cobrir la demanda a les empreses de transport valencianes i, segons Carlos Padres, el problema s'agreuja més, ja que "un de cada tres transportistes està en el rang de 55 a 65 anys"
El president de la Federació Valenciana d'Empresaris del Transport i la Logística (FVET), Carlos Padres, ha alertat en una entrevista en Les notícies del matí que el principal problema del sector és "la falta de conductors".
Un informe recent de la federació que presideix assenyala que falten 2.000 camioners per a cobrir la demanda a les empreses de transport de la Comunitat Valenciana i a tot Espanya en són 30.000.
A més, el problema s'agreuja, ja que "en el nostre sector, un de cada tres transportistes està en el rang de 55 a 65 anys". Això implica que d'ací a cinc anys hi haurà un relleu generacional i "no veiem d'on podrem assortir-nos d'eixe personal".
En el nostre sector un de cada tres transportistes està en el rang de 55 a 65 anys. Això implica que en cinc anys hi haurà un relleu generacional i no veiem d'on podrem assortir-nos d'eixe personal.
Carlos Prades adverteix que hi haurà un problema de prestació de serveis si no hi ha personal. "Necessitarem buscar-los d'alguna manera i hi ha empreses que estan començant a cercar acords amb tercers països. És un problema molt gros que s'agreujarà".
El president de la patronal ha indicat que hi ha 54.000 joves valencians en l'atur i per a atraure'ls al sector, la FVET ha llançat la campanya #SocTransportista en la qual donen a conéixer les raons per a pujar a un camió.
A juí de Carlos Padres, una de les raons de la falta de transportistes és que les noves generacions "entenen la vida d'una manera diferent i valoren tindre temps per a anar a arreplegar els fills a escola i per a la conciliació familiar, i en la nostra professió es passa molt de temps a soles en la cabina, i això fa difícil compatibilitzar".
Un altre problema en el sector, ha dit, és la inseguretat. "La nostra reivindicació són les zones d'espera segures, perquè és estrany el dia en què no roben la càrrega al conductor o hi ha agressions, i els camioners dormen sense garantia". A més a més, s'ha de considerar que el cost de traure's el carnet de classe C o CE per a conduir camions pesants és elevat: costa uns 3.500 euros.
Un camió elèctric val el triple que un dièsel, 350.000 euros. És una barbaritat i les ajudes no estan. Sense ajudes és inviable. Una estructura empresarial amb uns marges tan reduïts com li fiques unitats tan cares. Volen que la festa la pagues tu.
El president de la FVET ha avançat que s'han reunit amb el director general d'Ocupació, ja que el grau de Tècnic en Conducció de Vehicles de Transport per Carretera forma conductors, però no els expedeix el carnet. "Volem que siga l'administració la que faça l'acord amb les autoescoles i, alhora que s'estiguen traient el grau, es traguen el carnet".
Al mateix temps, la federació ha oferit crear una borsa perquè puguen fer les pràctiques i els ajude a trobar faena una vegada acaben d'estudiar.
D'altra banda, la descarbonització és un altre repte, perquè la Comissió Europea ha fixat el 2040 com l'any en què les emissions de carboni s'han de reduir un 90%.
Carlos Padres ha dit que és "difícil" la reconversió. "Un camió elèctric val el triple que un dièsel: 350.000 euros. És una barbaritat, i les ajudes no estan". Així, diu que sense ajudes és "inviable". A una estructura empresarial "amb uns marges tan reduïts, com li poses unitats tan cares? Volen que la festa la pagues tu".