El preu dels carburants serà el més alt de la història en una Setmana Santa, malgrat la bonificació

Espanya manté preus per davall de la mitjana europea per tindre menys pressió fiscal que la mitjana comunitària

Una dona posa gasolina al seu vehicle en una imatge d'arxiu
Una dona posa gasolina al vehicle en una imatge d'arxiu / A. Pérez Meca (Europa Press)

El preu mitjà del litre de gasolina i dièsel serà el més alt de la història en una Setmana Santa, malgrat la bonificació de 20 cèntims per litre que va entrar en vigor el dia 1 d'abril per a tots els consumidors.

De fet, a pesar de la caiguda de preus experimentada aquesta setmana (un 11,27%), les xifres es mantenen a uns nivells mai vistos per a aquestes dates. En concret, el preu mitjà de la gasolina se situa en 1,613 euros el litre, el més baix des de finals de febrer. En el cas del dièsel, la caiguda és del 10,34% respecte a fa set dies i recula fins a 1,647 euros el litre, segons dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea.

Comparat amb la Setmana Santa del 2021, el preu mitjà de gasolina serà un 22,2% més car i el dièsel serà un 38,4% superior. Així, omplir un depòsit de 55 litres de gasolina costa ara al voltant de 88,71 euros, setze més que l'any passat; omplir 55 litres de gasoil ascendeix a uns 90,58 euros, vora 23 euros més car.

Del descompte de vint cèntims per litre de carburant, l'Estat assumeix quinze cèntims i les grans petrolieres un mínim de cinc cèntims. La mesura, en vigor fins al 30 de juny, representa un abaratiment de quasi 11 euros en l'ompliment del depòsit, però no impedirà que els preus arriben a xifres de rècord per a una Setmana Santa. Una situació que condiciona els viatges previstos al llarg del país entre el 8 i el 18 d'abril, que segons la Direcció General de Trànsit (DGT) podrien arribar a 14,6 milions de desplaçaments, un 2,10% per davall de les xifres del 2019.

L'origen de l'increment de preus

El preu dels carburants depén de molts factors, com la cotització específica (independent de la del petroli), l'evolució del cru, els impostos, el cost de la matèria primera i de la logística i els marges bruts. D'aquesta manera, l'evolució en la cotització del cru no es trasllada directament als preus de la gasolina, sinó que amb un decalatge temporal.

Després de començar la guerra a Ucraïna, la cotització del barril de Brent va escalar fins a 131 dòlars. Aquest dijous cotitzava per damunt de 101 dòlars. En el cas del Texas americà, el barril s'intercanviava a quasi 96,5 dòlars.

Malgrat aquests nivells, el preu de la gasolina de 95 sense plom està a Espanya per davall de la mitjana de la Unió Europea, situada en 1,855 euros el litre, i per davall de la zona euro, amb un preu mitjà d'1,918 euros. En el cas del dièsel, el preu a la UE és d'1,861 euros i d'1,891 euros a la zona euro.

El menor nivell de preus finals respecte als països de l'entorn es deu al fet que Espanya, a pesar de l'IVA, als impostos més alts i als gravàmens al biodièsel, continua tenint una menor pressió fiscal, en general, que la mitjana comunitària.

També et pot interessar

stats