El preu de la llima es dispara quasi un 600% entre el camp i el supermercat

El consumidor paga 1,75 euros més per quilo de cítrics i 1,17 més pel de cebes del que rep el llaurador al camp, segons un estudi de Facua

Les llimes són els productes agrícoles que més incrementen el preu del camp al consumidor final, segons l'estudi de Facua
La llima és el producte agrícola que més incrementa el preu del camp al consumidor final, segons l'estudi de Facua / À Punt Notícies

Quasi un 600%. És l’espectacular encariment que experimenten les llimes des del camp fins que les passa per la caixa del supermercat el consumidor final. Mentre al camp es paguen estos cítrics, de mitjana, a 30 cèntims, al supermercat es venen a 2,05 euros de mitjana. Així ho revela un estudi que ha fet l’associació Consumidors en acció, que ha analitzat el preu de venda de productes bàsics, com els llegums, les fruites i hortalisses o l’oli, en sis supermercats de tot Espanya i els preus que ha rebut el llaurador, segons el llistat oficial del Ministeri d’Agricultura.

Així, l’increment més significatiu de tots els productes estudiats és la llima, que del camp al carret de la compra puja un 583,33%, tot i haver-hi zones amb molta producció a Espanya, com ara el Baix Segura o Múrcia. Un altre producte molt habitual als foguers, com és la ceba, també registra un increment meteòric. Si bé els llauradors reben 27 cèntims per quilo, el consumidor el paga a 1,44 euros, o també, en termes percentuals el client del supermercat el paga un 433,33% més car que es paga al camp.

Com en el cas de la llima, el consumidor suporta un encariment molt rellevant, encara que hi ha nombroses zones a Espanya, com la Comunitat Valenciana, Aragó, Catalunya o Castella-la Manxa, on hi ha moltes explotacions d’esta hortalissa.

El tercer producte que segons Facua Consumidors en acció més unfla el preu són els cigrons. Mentre els agricultors reben, de mitjana, 53 cèntims per un quilo per este llegum, al supermercat es cobra a 2,12 euros.

Curiosament, tot i el repunt que ha experimentat el preu de l’oli d’oliva en els últims anys, se situa quasi a la cua dels deu productes que més s’encareixen del camp al supermercat, segons l’estudi dut a terme per l’organització de consumidors. Així, es ven un 52% més car del que es paga a l'agricultor i dels 3,95 euros que rep el productor, arriba als sis euros en les prestatgeries dels supermercats.

L’encariment és menor en el cas de l’oli de gira-sol, que passa d'1,19 euros del camp fins a 1,61 de la botiga, és a dir, un 35,29%, com posa de manifest l’anàlisi de Facua.

Per a fer esta comparació, l’organització de consumidors ha pres com a referència els preus que publica el Ministeri d’Agricultura dels productes del camp del 20 al 26 de gener i els imports de venda de les marques blanques o dels productes a granel de sis cadenes de supermercats. En el cas de l’import que ha pagat el consumidor final, Facua ha restat l’IVA perquè els dos preus, tant el del camp com el del supermercat, estiga exempt d’impostos.

També et pot interessar

stats