Directes
Ara en la televisió
GRADA 20:30
Ara en la ràdio
LES NOTÍCIES DE LA NIT

Com reclamar els bitllets i les despeses ocasionades per les cancel·lacions de trens?

La Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana recomana als afectats guardar tiquets o factures que acrediten els imports

Centenars de persones esperen en l'estació madrilenya d'Atocha / Carlos Luján (Europa Press)

El caos en les connexions ferroviàries entre Madrid i la Comunitat Valenciana al llarg del cap de setmana pel descarrilament d’un tren va afectar uns 16.900 viatgers, que havien de viatjar en vora cinquanta trens. Davant d'este escenari, la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana recomana a tots els passatgers afectats per les cancel·lacions o els retards que reclamen el preu del bitllet, l'allotjament o el menjar, d'acord amb el reglament europeu i els codis de conducta de les companyies. 

Totes les persones afectades poden iniciar el procediment i disposen fins a tres mesos, segons ha recordat l'organització en un comunicat. A més de sol·licitar el reembossament del preu del bitllet, poden reclamar també les despeses d'allotjament i menjar, per la qual cosa han d'aportar tiquets o factures que acrediten els imports.

Quin percentatge del bitllet et poden reembossar?

En el cas de Renfe, als trens de llarga distància, retornarà l'import íntegre del bitllet d'AVE, Avlo, Alvia, Euromed i Intercity quan el retard supere els 90 minuts. Amb el nou sistema que va implantar al juliol, les compensacions passen a ser de la meitat per a retards de més de 60 minuts. 

A més de la possibilitat de reembossament en metàl·lic o a la targeta bancària, també es pot sol·licitar la devolució del 200% de l'import al qual es tinga dret en funció de la demora, però en punts, als quals anomenen Renfecitos, a través de la targeta de fidelització Més Renfe, per a usar en altres viatges. La tercera possibilitat és la compensació en un val de compra per a un altre bitllet, amb la qual el reembossament en euros serà l'equivalent al 150% de l'import indemnitzable tant per a retards de 60 minuts com per als superiors a 90.

Opció d’organitzar un viatge alternatiu

Des de l'OCU recorden que la companyia ferroviària té l'obligació d'oferir la continuïtat del viatge “com més prompte possible” i en condicions similars a les contractades. No obstant això, si l'empresa ferroviària no informa de les opcions de transport alternatiu disponibles en un termini de 100 minuts a partir de l'eixida programada, el passatger té dret a organitzar el seu viatge alternatiu sense l'acord de l'empresa ferroviària amb altres serveis de transport públic; és a dir, ferrocarril, autocar o autobús. Posteriorment, l'empresa ferroviària ha de reembossar els costos necessaris, adequats i raonables en els quals haja incorregut per a organitzar el viatge alternatiu.

Reclamacions a instàncies superiors

En cas que les companyies no oferisquen les indemnitzacions previstes o devolucions de despeses, podran reclamar davant les Juntes Arbitrals de Transport, procediment gratuït per a les persones consumidores i usuàries.

Finalment, la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana aconsella tots els passatgers afectats que reclamen i que, en cas de dubte, es dirigisquen als organismes de consum i associacions de consumidors perquè els informen dels drets i els assessoren.