Renfe denuncia l'"incompliment" dels serveis mínims de rodalies: Un 60% s'han suspés a València
El sindicat parla de "mala gestió" per part de Renfe, que ha provocat que no s'indique l'operatiu mínim a tots els maquinistes
Renfe ha informat que dels 60 serveis programats fins a les 10 del matí en l'àrea de rodalies de València n'han circulat 31 a causa de l'"absència injustificada" d'alguns maquinistes. Un extrem que nega el sindicat Semaf, que ha assegurat que tots els treballadors amb carta de serveis mínims han acudit a treballar. En una següent actualització, la companyia ha indicat que s'havia suspés el 61% de les rodalies de València (78 trens dels serveis mínims).
El sindicat parla de "mala gestió" dels serveis mínims per part de Renfe, que "ha provocat que no es lliure la carta de serveis mínims a molts maquinistes", però "tots els treballadors que han rebut i han firmat la carta de serveis mínims han acudit al seu lloc de treball per a operar el tren que els han indicat". Mentrestant, Renfe ha informat que està estudiant les mesures que adoptarà contra els maquinistes que "han decidit no presentar-se en els seus llocs de treball a pesar de disposar de carta de serveis mínims, en considerar que es tracta d'un acte deliberat".
Renfe suspendrà la circulació de 892 trens d'alta velocitat i llarga i mitja distància des d'aquest dijous, 30 setembre, fins al 5 d'octubre, les quatre primeres jornades de la vaga de huit dies que ha convocat en tot Espanya el Sindicat de Maquinistes Ferroviaris, el Semaf. Les cancel·lacions afecten 267 trens AVE i llarga distància, 625 de mitja distància i 813 serveis de mercaderies. Un 10% dels serveis afectats, uns noranta trens d'alta velocitat i llarga i mitja distància, circulen per la Comunitat Valenciana.
La incidència de la vaga es notarà fora de les tres franges d'hores punta (de 6:00 a 9:00, de 13:30 a 16:00 i de 18:30 a 20:30), en les quals s'ha establit una circulació del 100% dels combois. Per a la resta del dia, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha fixat serveis mínims del 75% en rodalia, del 65% en mitja distància, del 72% en llarga distància, i del 24% en mercaderies. Així, en mitja distància circularan 1.161 dels 1.786 trens programats en les quatre primeres jornades, mentre que dels 970 AVE i alta velocitat ho faran 703. Els combois de mercaderies seran els més afectats, ja que els serveis mínims protegeixen només 250 dels 1.063 que estaven programats.
De les huit jornades convocades, en sis hi haurà una vaga de 24 hores (el 30 de setembre i els dies 1, 5, 8, 11 i 12 d'octubre), i en dues, parades parcials (el 4 i 7 d'octubre).
La protesta ha obligat a readaptar les connexions i establir nous horaris a la Comunitat Valenciana, dels quals està informant Renfe a través del seu web i xarxes sociales. Els canvis es poden consultar en aquest fil del compte de Twitter @CercaniasVLC.
La transferència del servei de rodalies a Catalunya, en la base del conflicte
El Semaf, que representa el 85% del col·lectiu de conducció, acusa Renfe d'haver aprofitat la pandèmia per a suprimir trens i 700 llocs de treball en totes les categories professionals. I juntament amb la recuperació d'aquestes ocupacions, reclama el compliment del pla d'ocupació i dels acords sobre el traspàs de competències en transport ferroviari a les comunitats autònomes. Amb la vaga de Semaf coincidiran els dies 1, 4, 5, 7, 8, 11 i 12 d'octubre les parades parcials convocades pel Sindicat Ferroviari contra "la caòtica situació" en què considera que està el grup per les polítiques d'internacionalització. A més, coincideix amb el Semaf en el rebuig de segregar una part del grup Renfe, per a transferir-lo a Catalunya, en el marc de les negociacions entre el govern d'Espanya i el govern de Catalunya.
El Semaf ha anunciat que manté la convocatòria, després que els responsables del Ministeri de Transports, encapçalats per la seua secretària d'Estat, Isabel Pardo de Vera, hagen rebutjat adquirir cap compromís a favor de mantindre la integritat del grup Renfe, així com de la permanència del seu personal, vehicles i material de l'empresa pública.
Els presidents de Renfe i d'Adif, Isaïes Táboas i María Luisa Domínguez, respectivament, han informat a les organitzacions sindicals que, en aquests moments, les transferències ferroviàries són un dels punts de la taula de diàleg i que, ara com ara, s'està tractant la possibilitat de transferir el finançament de la xarxa de rodalies a la Generalitat de Catalunya perquè gestione el pagament a l'entitat ferroviària, en lloc del model actual en el qual l'efectuava el Ministeri directament.