Directes
Ara en la televisió
LES NOTÍCIES DEL MATÍ
Ara en la ràdio
LES NOTÍCIES DEL MATÍ

Els requisits d'MSC per a continuar amb les naus de la ZAL del port de València: 100% de garanties i la llicència en dos mesos

La naviliera, en canvi, manté el projecte d'ampliació del moll nord, perquè assegura que l'alternativa suposaria una inversió de 2.000 milions

Els requisits de MSC per a continuar amb les naus de la ZAL del port de València / À Punt NTC

La companyia MSC reconsidera la decisió, anunciada la setmana passada, de rebutjar el projecte en la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) de València per la paràlisi que pateix aquest espai. La naviliera ha reconegut aquest dilluns que està disposada a mantindre la inversió de 90 milions que havia previst per a la construcció de dues naus logístiques ZAL. Això sí, ha demanat dos compromisos al Consell per a continuar endavant amb el projecte: que li done el 100% de garanties i la concessió de la llicència en un màxim de dos mesos.

El director general de MSC España, Francisco Lorente, ha afirmat que si l'ajuntament i la Generalitat donen solució en dates immediates a la llicència per a construir les seues naus en la ZAL, la companyia està disposada a continuar endavant amb les naus industrials en aquest punt de la perifèria de València.

L'administració vol solucionar les dificultats

L'Ajuntament de València ha assegurat que farà allò "legalment possible" per a mantindre la inversió d'MSC en la ZAL, de les dificultats tècniques i jurídiques de la qual ha culpat a la "herència enverinada de l'actuació negligent de l'esquerra que s'ha dedicat a posar bastons a les rodes a totes les inversions" a la ciutat, segons han indicat fonts municipals després de les afirmacions realitzades per Lorente.

Segons el president d'MSC Espanya, "sembla que hi ha un ferm propòsit de l'administració de reduir el temps" per a concedir la llicència del seu projecte en la ZAL, dues naus logístiques, una d'elles frigorífica, la més urgent.

La companyia ha rebut "un tsunami" d'ofertes, que ha xifrat posteriorment en dotze o catorze ubicacions, amb "infinitat de metres quadrats" en la zona confrontant a la V-30, així com telefonades d'alcaldes per a oferir els seus terrenys, si bé la zona de la ZAL, per ser la més pròxima al port, suposa una important reducció de costos operatius.

Lorente ha condicionat el manteniment de la inversió en la ZAL a "una carta de responsabilitat" sobre la decisió de concedir la llicència que atorgue el 100% de les garanties, que no hi ha marxa arrere i que això es produïsca en un màxim de dos o tres mesos, i alhora ha expressat que València és "un objectiu prioritari" d'MSC a Espanya.

Manté la seua aposta per la nova terminal de contenidors

Lorente ha assegurat que MSC no renuncia "de cap de les maneres" a la construcció d'una nova terminal de contenidors en l'ampliació nord del port de València. L'autorització per a la qual la donarà el govern, en funcions fins ara, "en dates pròximes", segons fonts de l'executiu.

Un projecte que té el vistiplau dels sindicats, que permetria reprendre el 50% de la càrrega (1,5 milions de TEU dels 3 milions que mou MSC a València) que ara presta la terminal CSP a través de Costco i CMA CGM, que crearia ocupació i que ajudaria el Magreb a potenciar les seues exportacions amb escales a València.

Ha criticat Compromís per rebutjar la nova terminal, que "està feta des deñ 2017" fent d'això el seu "estandard", qüestió que ha personificat en Joan Baldoví, actual síndic a les Corts, i en l'exalcalde Joan Ribó, que han posat "bastons a les rodes" amb la voluntat que no es duga a terme. En el cas de Ribó, Lorente ha criticat les seues "fal·làcies", en al·lusió a l'increment dels contenidors per carretera. "Els projectes empresarials, que tenen l'únic objectiu de crear riquesa i ocupació i futur, no s'han de boicotejar", ha declarat.

I ha defensat que la nova terminal serà líder a Europa, automatitzada, amb contaminació nul·la, DIA vigent, capacitat per a cinc milions de TEU i amb un cost inicial de 1.050 milions d'euros d'inversió que pot augmentar i fins i tot duplicar-se, la qual cosa suposaria un volum que estaria al voltant de 2.000 milions.

Segons Lorente, el secretari d'Estat de Transports en funcions, David Lucas, els ha donat esperances que en les primeres sessions del Consell de Ministres s'autoritzarà la terminal, i pel que sembla la vicepresidenta segona i líder de Sumar del govern, YolandaDíaz, "ja no té la pressió" de Compromís.

D'altra banda, MSC ha mostrat el seu interés a l'Autoritat Portuària per desenvolupar la seua pròpia terminal de passatgers a València en un moment de reconfiguració dels espais portuaris.

València Ampliació del port de València

També et pot interessar