Rodalies, corredor i ports, les grans apostes d'uns pressupostos en alça encara per davall del pes poblacional
L'Estat consagra un gran desequilibri entre províncies per al 2023, que espenta Alacant a la cua de les inversions a Espanya
El transport de rodalies, el corredor mediterrani i els ports són les grans apostes del govern espanyol per a la Comunitat Valenciana en els pressupostos generals de l'Estat del 2023. La part grossa de la inversió en infraestructures, que és la partida més voluminosa. Per a aquesta es reserven 1.060 dels 1.269 milions previstos.
Els comptes es poden mirar amb la botella plena o buida. En el primer cas, perquè la inversió creix 60 milions més que l'any passat. En el segon, perquè l'augment representa només una dècima més que el percentatge dedicat l'any passat i manté la quantitat total per davall del pes poblacional: representa el 9,4% del total estatal per a la Comunitat Valenciana, que acull el 10,6% dels ciutadans i ciutadanes del conjunt de l'Estat.
83 de cada 100 € per a infraestructures
A infraestructures, l'apartat estrela, es dediquen 83 de cada cent dels euros previstos. El tren de rodalies, oblidat durant tants anys en detriment de l'AVE, és l'aposta principal amb una inversió de 323 milions d'euros, 273 més que fa un any. Supera l'alta velocitat, en què l'aportació es redueix i queda en 178 milions.
L'Estat augmenta l'esforç pressupostari en el corredor cantabricomediterrani i sobretot en el mediterrani. Per a aquest destina vora 1.700 milions d'euros, una xifra similar a la d'enguany, que permetrà avançar en la connexió ferroviària de la Comunitat Valenciana cap a França, al nord, i cap a Almeria, al sud.
Una altra partida que s'incrementa considerablement és la que es dedica als ports, especialment al de València. Rep 153 milions, més del doble que l'any passat.
Tot i això, obres com la del túnel passant de València hauran d'esperar a tindre més diners. Per al 2023 es redueix l'aportació de l'Estat a 1,5 milions d'euros. Xifra insuficient per al projecte de soterrament de les vies a la ciutat.
Alacant, a la cua d'inversions d'Espanya
En termes comparatius, la valenciana és la quarta comunitat que més recursos rep, només per darrere d'Andalusia, Catalunya i Madrid. No obstant això, per províncies es constata un gran desequilibri. València ix guanyant amb diferència, amb de 939 milions. I Castelló rep 169 milions, una xifra equilibrada respecte a la seua població, si bé la gran majoria es destina al corredor mediterrani i al port.
En contrast hi ha la situació d'Alacant, la pitjor parada. Només rep 160 milions d'inversió, l'1,2% del total, quan a la província resideix un 4% de la població espanyola. La infradotació de projectes com la connexió d'Alacant amb l'aeroport, a la qual només es dedica un milió dels 85 que costa, o el tren de la costa, que rep uns insignificants 140.000 euros, situen la província a la cua de les inversions a Espanya.