S'activa el registre de viatgers, fortament criticat pel sector

La normativa no recollia fins ara les noves modalitats de negoci, com els habitatges turístics, els portals i les centrals de reserves digitals

Imatge d'arxiu d'una habitació d'hotel
Imatge d'arxiu d'una habitació d'hotel / AIS GROUP

Les agències de viatges, hoteleres i les empreses que lloguen vehicles sense conductor han de començar, a partir d’este dilluns, a fer un registre de les persones físiques i jurídiques. Una mesura que s’activa amb l'oposició del sector, sobretot les agències, que consideren que els afig càrrega burocràtica i encarirà els preus. Així, a partir de hui, hauran de transmetre a l'aplicació ses.hospedajes les dades que ja recapten de manera habitual les empreses hoteleres i s'incorporen a l’obligació les agències de viatges.

L'objectiu és disposar d'informació “precisa i indispensable” per a les forces i cossos de seguretat, perquè la normativa estava obsoleta —el registre de pernoctacions existeix des del 1959 i el control de lloguer de vehicles des del 1974— i no recollia les noves modalitats de negoci, com els habitatges turístics, els portals i les centrals de reserves digitals, segons fonts del Ministeri de l'Interior.

Les dades que han de donar dels clients són nom i cognoms, sexe, DNI, nacionalitat, data de naixement, lloc de residència habitual, telèfons, correu electrònic, nombre de viatgers i relació de parentiu —en el cas que algun siga menor d'edat— i les dades de la transacció. Però les agències de viatges al·leguen que eixa recollida de dades afig una càrrega burocràtica que no poden assumir, perquè un 95% són pimes i en molts casos amb només un treballador, de forma que hauran de prorrogar el temps de treball; i alerten sobre la possibilitat que provoque tancaments i un hipotètic encariment del preu dels viatges. També els hotelers han expressat el rebuig a la norma i anuncien que estudien accions legals.

Fins ara, han aportat 4,77 milions de dades a l'aplicació 61.540 establiments hotelers, 1.094 agències de viatges, 222 plataformes digitals i 1.720 empreses de lloguer de vehicles. Amb ells, el Ministeri de l'Interior ha localitzat 18.584 persones sobre les quals constava alguna requisitòria policial i que figuraven en bases de dades d'assenyalaments nacionals o en el sistema d'informació de l'Espai Schengen.

Multes de fins a 30.000 euros

El Ministeri de l'Interior ha volgut deixar clar que la normativa no té "un fi recaptatori per a omplir les arques de l'Estat", s'imposaran sancions lleus i greus sobre les empreses que incomplisquen la normativa. Així, es consideren infraccions lleus les irregularitats o deficiències en l'emplenament dels registres previstos en este reial decret i la realització de les comunicacions obligatòries fora del termini establit. El preu de la multa oscil·la entre els 100 i els 600 euros.

Per part seua, les sancions greus inclouen la manca dels registres documentals previstos en este reial decret i l'omissió de les comunicacions obligatòries. El preu de la infracció anirà des dels 601 als 30.000 euros.

També et pot interessar

stats