El sector de repartiment de bombones de butà anuncia una vaga a partir del 5 de novembre

Es deixaran de repartir més de 150.000 bombones de butà diàries per tot Espanya fins que es produïsca "l'actualització de les condicions econòmiques del servei"

Imatge d'arxiu d'un camió amb bombones de butà
Imatge d'arxiu d'un camió amb bombones de butà / Shutterstock

El sector de transport de bombones de butà anirà a la vaga a escala estatal contra el Ministeri de Transició Ecològica i també contra la indústria petroliera pel que consideren "la inacció" del govern espanyol i les "condicions imposades" per les companyies de petroli, que els obliguen, segons diuen, "a treballar a pèrdues" en el repartiment a domicili.

L'atur en la distribució domiciliària s'inicia el pròxim 5 de novembre i es mantindrà fins que es produïsca "l'actualització de les condicions econòmiques del servei". Es deixaran de repartir més de 150.000 bombones de butà diàries per tot Espanya. Els dies d'atur previstos fins a final d'any són el 5, 13, 21 i 29 de novembre i el 5, 11, 17 i 23 de desembre.

Així ho han anunciat este dilluns de vesprada des de la Federació Espanyola de Distribuïdors de Gasos Liquats del Petroli (FEDGLP), organització sectorial integrada dins de Fenadismer, la Federació Nacional d'Associacions de Transport d'Espanya.

"Durant el període de suspensió, les agències de distribució no efectuaran lliuraments domiciliaris a particulars ni a empreses, encara que continuaran garantint el subministrament als punts de venda. Així mateix, esta suspensió no afectarà usuaris en situació de vulnerabilitat social, centres educatius, sanitaris, d'atenció social, residències de majors ni a institucions sense ànim de lucre", ha apuntat l'entitat en un comunicat.

La retribució del sector de bombones, en xifres

Segons ha defés la FEDGLP en un comunicat, els repartidors de butà "proveeixen a sis milions de llars a tot Espanya" mentre travessen "una situació crítica des de fa anys". Així, ha denunciat que "el sistema d'actualització de la retribució que perceben per cada bombona fa més d'una dècada que no s'actualitza". En 2024, l'increment de tarifa ha sigut de 0,01 € per botella. Segons denuncien, la retribució mínima necessària que haurien de rebre les agències per a cobrir els costos del repartiment domiciliari "hauria de ser d'almenys 4,8 € per bombona".

A més, les agències es veuen obligades a fer la distribució domiciliària "en un termini màxim de 48 hores". Comparat amb Correus, la federació apunta que un paquet prèmium de l'empresa pública de repartiment que ha d'arribar en eixe mateix període de temps té un cost de 2,76 €/kg. "La retribució per la logística —lliurament i recollida— i comercialització de la bombona clàssica de butà és de tan sols 0,53 €/kg, sent cinc vegades menor", ha denunciat FEDGLP.

La inflació, l'increment de preus i les regulacions, factors determinants

A més, a esta situació se suma "el progressiu augment dels costos" per la inflació, "l'increment de preu dels carburants", el compliment de diverses regulacions en matèria de seguretat i baixes emissions, "l'increment dels costos salarials" i en la dificultat, segons diuen, "de mantindre una plantilla estable de treballadors, disposats a exercir una professió tan exigent i dura com és la del repartiment domiciliari de bombones".

La FEDGLP ha assegurat que ha intentat, "en múltiples ocasions", negociar una revisió de les tarifes "que permeta als distribuïdors cobrir els seus principals costos operatius, com els salaris, el manteniment de la flota i altres despeses". També han demanat al Ministeri que actualitze el sistema que regula el preu de les bombones, "per a incloure una retribució adequada i justa, que faça viable el servei que realitzen els repartidors". No obstant això, fins a la data, no han obtingut resposta.

Des de la federació han insistit en l'important pes d'este servei per a l'economia espanyola, que no només afectaria milions de persones, sinó que "provocaria la desaparició de les quasi 200 pimes transportistes que actualment exerceixen eixa labor", i amb això, "la pèrdua de més de 3.500 ocupacions directes".

La parada se suma a la vaga de transport de mercaderies i viatgers

Esta vaga se sumaria a l'anunciada pel mateix sector, en l'àmbit del transport tant de mercaderies com de viatgers per carretera, que pretenen dur a terme els següents dies: 28 d'octubre, 11 de novembre, 28 i 29 de novembre, 5 i 9 de desembre i 23 de desembre. En el seu cas, reivindiquen "l'establiment de la jubilació anticipada del sector", segons ha recordat Fenadismer.

Els sindicats havien demanat una reunió de les organitzacions empresarials amb les sindicals per a este dilluns.

També et pot interessar

stats