Quin seria l’impacte si València fora seu del Mundial 2030?

Albergar la Copa del Món pot ser molt rendible, però també pot resultar una experiència ruïnosa

Espanya acollirà el Mundial de futbol 2030 / À Punt NTC

El 2030 és una data marcada en roig per al futbol espanyol ara que és oficial que Espanya serà l'organitzadora del Mundial juntament amb Portugal i el Marroc. La Copa del Món de futbol és un dels esdeveniments esportius més populars del món que, per als països amfitrions suposa una campanya de promoció i imatge de dimensions globals. Una altra qüestió és si resulta rendible econòmicament. El ministre de Cultura i Esports, Miquel Iceta, ho ha qualificat d'oportunitat històrica, però adverteix que la despesa ha de ser racional.

N’hi ha exemples tant d’èxit com de fracàs. En el Mundial d'Alemanya 2006 s’invertiren 4.000 milions d'euros i durant la celebració en recuperaren 3.900. Xifra a què cal sumar el 5% dels guanys que la FIFA atorga als amfitrions, i el creixement del 25% que va experimentar el sector turístic alemany durant els deu anys posteriors. És a dir, a Alemanya el Mundial li va eixir a compte. 

No és el cas de la Copa del Món de Sud-àfrica 2010, la que va guanyar Espanya, que va suposar una experiència ruïnosa per al país amfitrió. S'hi gastaren 6.500 milions d'euros per a invertir en la construcció d'infraestructures de tota classe, però els guanys es quedaren molt curts. Només 418 milions d'euros, més el 5% dels guanys de la FIFA, ja que ni l'ocupació que es va crear en els preparatius, ni l'impuls turístic de la celebració es mantingueren en el temps. 

Actualment, es calcula que els amfitrions de la Copa del Món inverteixen una mitjana de 9.500 milions d'euros. Una xifra que, com hem vist, depén molt del nivell de desenvolupament de cada país. L'única conclusió clara és que organitzar un Mundial no sempre és sinònim de creixement econòmic.

En el cas d’Espanya, el sector turístic serà un dels principals beneficiats de la celebració del Mundial l'any 2030, tant per l'impacte pel que fa a imatge com per l'impacte econòmic, que pot arribar fins als 5.000 milions a Espanya. L'arribada de turistes augmentarà un 10% a Espanya, i un 20% a les ciutats que es convertisquen en seu. Una oportunitat que la ciutat de València no vol perdre.

José Vicente Morata, president de la Cambra Comerç de València, afirma que és una oportunitat única i no es pot deixar escapar. “Si hi ha una cosa que es veu en el món és el futbol, i si hi ha una cosa que es veu del futbol és el Mundial”, sentencia. 

Però si no s’acaba de construir el nou Mestalla és ben difícil que la capital del Túria puga allotjar la cita mundialista, ja que és l’únic estadi de la Comunitat Valenciana que compliria els requisits d’aforament que demana la FIFA.

Així, s'obri un debat sobre la necessitat o no, de finalitzar l'estadi. L'anterior govern ja va presentar la candidatura de la ciutat i, òbviament, s'intentarà que es faça realitat. No obstant això, la nova alcaldessa, María José Catalá, ha assegurat que no es farà donant-li facilitats al propietari del València, Peter Lim.

Catalá ha explicat que no rebaixaran les exigències que ja hi havia damunt de la taula perquè el València continue amb la construcció i que tampoc tractaran d'accelerar els terminis perquè l'obra s'execute. "El València ha de complir els requisits amb què estem treballant", ha matisat.

D’altra banda, al barri del Benicalap esperen que per fi l'estadi de futbol active l'economia, ja que fa anys que es muntaren molts negocis esperant el seu impuls i un bon grapat d’ells s'han quedat pel camí. Paqui Sánchez, veïna del barri assegura que molts han fet fallida i que el que va començar amb un gran impuls va deixar el barri “mort”.

Els negocis que queden en funcionament al costat del nou estadi esperen que prompte estiga actiu per a augmentar els seus clients i fer caixa fins i tot abans del 2030. 

També et pot interessar

stats