El Síndic de Greuges demana a la Generalitat que garantisca la cita prèvia de les ITV "en un termini raonable"

Considera "inacceptable" que un particular no puga obtindre cita en un termini menor de dos mesos en les estacions més pròximes al seu domicili

Transportistes denuncien ITV col·lapsades
ITV col·lapsada en una imatge d'arxiu / AECOVA

El Síndic de Greuges ha instat la Generalitat a estudiar l'adopció de mesures per a garantir que els ciutadans puguen obtindre cita prèvia en les ITV per a la revisió del seu vehicle "en un termini raonable" i "en les estacions més pròximes al seu domicili".

Així consta en una resolució del Síndic, recollida en la memòria anual del 2023, arran de la queixa d'un ciutadà pel "mal funcionament" de l'empresa pública Sitval. Des de febrer de l'any passat, aquesta societat gestiona les ITV de la Comunitat Valenciana, després del servei es revertira a gestió pública posant fi a 25 anys de privatització.

En la queixa, l'afectat al·ludia a la supressió del servei de les ITV mòbils a Xixona (l'Alacantí) i al fet de no poder aconseguir cita prèvia en les ITV pròximes del Campello, Alacant i Alcoi amb data límit de l'1 de juliol. Segons el denunciant, aquesta situació l'obligava a agafar cita a Villena (Alt Vinalopó), a seixanta quilòmetres de distància de la seua població.

El defensor del poble va admetre a tràmit la reclamació i va demanar informació a l'administració. Transcorregut el termini establit d'un mes, la Generalitat no va remetre l'informe requerit, per la qual cosa per al Síndic de Greuges "resulta forçós partir de la veracitat dels fets denunciats i de la passivitat de l'administració autonòmica a l'hora de resoldre les sol·licituds presentades".

En l'argumentació, el defensor no veu "raonable" i considera "desproporcionat o contrari als principis d'una bona administració" que les estacions de les ITV que presten un servei obligatori per a garantir la seguretat dels vehicles en circulació "demoren mitjançant cita prèvia per termini no inferior a dos mesos l'obtenció de data per a passar aquesta revisió obligatòria".

Segons adverteix, això pot redundar en una situació de risc per a la circulació dels vehicles que no hagen pogut obtindre cita prèvia per a passar la revisió en dates anteriors a la de la caducitat del termini previst en la revisió anterior.

Una situació "inacceptable"

"Resulta inacceptable que el particular no puga obtindre cita prèvia per a la revisió del seu vehicle en un termini menor de dos mesos en les estacions ITV més pròximes al seu domicili", afig, i assenyala que aquesta situació podria portar a incomplir la data de vigència del certificat del vehicle "per circumstàncies alienes a la voluntat del seu titular" a causa del "mal funcionament del servei de cita prèvia".

A més, el Síndic al·ludeix a la "falta de col·laboració" de la Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme per no haver remés l'informe requerit en el termini legal màxim d'un mes. És per això que avisa que, si persisteix aquesta falta de col·laboració, la farà constar en posteriors resolucions.

"La persistència en les actituds obstaculitzadores que derive en un comportament hostil o sistemàticament entorpidor de les investigacions dutes a terme pel Síndic de Greuges donarà lloc a un informe especial de caràcter monogràfic, en el qual s'identificarà a les autoritats i al personal que siguen responsables del succeït", subratlla.

Per tot això, el defensor va resoldre instar la Conselleria a atendre aquest tipus de situacions, a acomplir les actuacions oportunes per a comprovar els fets denunciats i, si és el cas, a adoptar les mesures necessàries per a garantir que es puga obtindre cita prèvia en les ITV més pròximes. També li va recordar el deure legal de col·laborar amb aquesta institució.

Finalment, per no rebre resposta, el Síndic va emetre la resolució de tancament de l'expedient a la fi d'octubre "sense solució de la queixa".

També et pot interessar

stats