Què són els Perte i per a què serveixen?

La gigafactoria de bateries projectada per Volkswagen a Sagunt i que ara està en suspens forma part del Perte dedicat al desenvolupament del vehicle elèctric

Planta de muntatge de vehicles elèctrics de Volkswagen a Alemanya
Planta de muntatge de vehicles elèctrics de Volkswagen a Alemanya / Reuters

Els Perte (Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica) són un instrument de col·laboració publicoprivada impulsat pel govern espanyol amb l'objectiu de donar suport a grans iniciatives que arrosseguen el creixement econòmic, l'ocupació i la competitivitat de l'economia estatal. Són transversals perquè aglutinen diferents administracions, empreses i centres d'investigació.

Aquesta nova figura, emmarcada en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, es crea amb la vocació de romandre en el temps i són ferramentes essencials dins del Pla de Recuperació europeu després de la pandèmia. Segons explica el govern espanyol, amb la designació Perte "s'identifica un sector com una àrea clau per al futur de l'economia". Es conceben com un mecanisme d'impuls i coordinació de projectes molt prioritaris, especialment complexos o en els quals existeix una errada de mercat clara, externalitats rellevants o hi ha iniciativa o capacitat d'inversió insuficient des del sector privat. La intenció és canalitzar els fons d'una manera àgil i eficient, per tal de reforçar els projectes que contribuïsquen clarament a transformar i dinamitzar l'economia espanyola.

És el Consell de Ministres a qui correspon donar llum verda als Perte, a partir de criteris "objectius i transparents", en paraules de l'executiu. Fins a la data s'han aprovat onze projectes estratègics dedicats àrees com el desenvolupament del vehicle elèctric i connectat —s'hi inclou la gigafactoria de bateries que Volkswagen planeja construir a Sagunt i que a hores d'ara està enlaire—, energies renovables, hidrogen renovable i emmagatzematge, la salut d'avantguarda, el sector agroalimentari, la nova economia de la llengua, el model d'economia circular, la indústria naval, l'aeroespacial, la digitalització del cicle de l'aigua, els microxips i també a l'economia social i de les cures.

Criteris per a declarar un Perte

  • Contribució al creixement econòmic i a l'ocupació, combinació de coneixements, experiència, recursos i actors que permeten solucionar errades de mercat o reptes socials als quals no es podria fer front d'una altra manera, caràcter innovador i valor afegit en R+D+I.
  • Importància quantitativa o qualitativa, que supose un risc tecnològic o financer alt, integració i creixement de xicotetes i mitjanes empreses, projectes amb fases d'investigació i innovació disruptives i ambicioses, més enllà de l'estat de la tècnica en el sector, seguides d'un primer desplegament industrial.
  • Aquest instrument es crea en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, però pretén romandre i superar el marc temporal. Estan oberts a tota mena d'empreses (tant grans, com pimes i empreses emergents) i poden participar diversos ministeris en el desenvolupament.

El Perte del vehicle elèctric

La gigafactoria de bateries projectada per la multinacional Volkswagen a Sagunt forma part del Perte dedicat al desenvolupament del vehicle elèctric i connectat, el primer de tots els que s'han aprovat. El Consell de Ministres va autoritzar aquest projecte, centrat a enfortir les cadenes de valor de la indústria d'automoció espanyola, el 13 de juliol de 2021.

L'objectiu del Perte del cotxe elèctric és crear a Espanya l'ecosistema necessari per al desenvolupament i la fabricació de vehicles elèctrics i connectats a la xarxa, i convertir el nostre país en el hub europeu d'electromobilitat, detalla l'executiu de Pedro Sánchez. Es preveu una inversió total de més de 24.000 milions d'euros en el període 2021-2023, amb una contribució del sector públic de 4.300 milions d'euros i una inversió privada de 19.700 milions d'euros.

També et pot interessar

stats