Directes
Ara en la televisió
NO TENIM TRELLAT
Ara en la ràdio
CADENA DE VALOR (reemissió)

El tercer operador de tren de baix cost programa 16 trens diaris entre València i Madrid

La companyia Iryo, en la qual participa Air Nostrum, estableix la seu fiscal la Comunitat Valenciana, on crearà 262 llocs de treball en els pròxims dos anys

El cap del Consell, juntament amb la delegada del govern a la Comunitat Valenciana i la consellera de Mobilitat, rep el primer convoi d'Iryo que ha arribat a València / Conselleria de Mobilitat

Un tren d’Iryo, la que serà la tercera companyia de baix cost que operarà els trajectes ferroviaris d’alta velocitat entre València i Madrid, entrava aquest dilluns, per primera vegada, en l’estació Joaquim Sorolla. La companyia ha escollit el trajecte que uneix la capital d’Espanya amb la ciutat valenciana per a fer el viatge inaugural, encara que caldrà esperar unes setmanes perquè el servei estiga operatiu.

La companyia, que integren la valenciana Air Nostrum, Globalvia i Trenitalia, programarà 16 trens diaris en el trajecte Madrid-València a partir del dia 16 de desembre. Aquests combois, segons les estimacions d’Iryo, traslladaran des del centre de la península fins a València 14,8 milions de viatgers.

Iryo ha establit la seu social i fiscal al territori valencià, on espera crear 262 llocs de treball, entre directes i indirectes, fins al 2025. Es calcula que l’inici de les operacions d’Iryo reportarà una inversió de 14,8 milions d’euros a l’economia valenciana, entre el pagament d’impostos i salaris.

Tot i que el de Madrid-València ha sigut el viatge pilot, aquesta companyia iniciarà les operacions divendres, però en la línia Madrid-Barcelona, passant per Saragossa.

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, que també ha viatjat en aquest trajecte pilot destacava que, amb el nou servei d’Iryo, Espanya es converteix en el primer país europeu amb tres operadores d’alta velocitat de baix cost, que s’afigen a l’AVE, i això s’ha traduït en una rebaixa del preu dels bitllets.

Les operacions d'Iryo són un pas endavant en favor de la mobilitat sostenible, la democratització i la descarbonitzacióXimo Puig - President de la Generalitat

“La competència ha fet que l’alta velocitat perda el caràcter elitista”, apuntava la titular de Transports lloant la liberalització del sector ferroviari.

En la mateixa línia, el president de la Generalitat, Ximo Puig, també present en l’acte d’Iryo, ha apuntat que l’ampliació de l’oferta d’operadors d’alta velocitat suposa “un pas endavant en favor de la mobilitat sostenible, la democratització i la descarbonització”.

En opinió del cap del Consell, els 16 trens diaris d’Iryo millora la conectivitat de València amb Madrid i “obri la possibilitat de connectar València amb unes altres ciutats d’Espanya més avant”.

Els viatgers veuen amb bons ulls l’oferta

Els usuaris, per la seua banda, veuen amb bons ulls que augmente l’oferta de trens d’alta velocitat, especialment perquè consideren que repercutirà en una baixada de preus. “Tot el que siguen preus competitius, sempre és interessant”, advertia un usuari que es disposava a pujar a un tren d’alta velocitat en l’estació de Joaquim Sorolla.

En la mateixa línia, una viatgera que es dirigia a Madrid, d’on és, admetia que és “positiu per als viatgers que augmente l’oferta de trens, per la part econòmica, però també per la disponibilitat d’horaris. De fet, ja es nota la competència”, admetia davant els micròfons d’À Punt.

També en referència als preus es manifestava una altra usuària que recorria, amb la maleta, l’estació dels trens d’alta velocitat que arriben a València. “Em sembla estupend que comence a operar Iryo, perquè l’AVE s’ha posat molt car. La competència sempre fa abaixar els preus”, argumentava.

El mateix opinava una altra viatgera que aquest dilluns anava a agafar un tren: “Els bitllets per a anar a Madrid estan caríssims. Nosaltres som família nombrosa i necessitem una pasta per als bitllets de tots”, exposava a À Punt. 

València Mobilitat

També et pot interessar