El Tribunal Suprem avala la ZAL del port de València

L'Ajuntament de València concedirà en les pròximes setmanes les llicències per a iniciar les obres

El Tribunal Suprem avala la ZAL del port de València / À Punt NTC
14 de març 2024 - 15:16 Actualitzat: 14 de març 2024 - 22:15

La secció cinquena de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Suprem ha declarat que és conforme a dret el Pla Especial de la Zona d'Activitats Logístiques del Port de València (ZAL), que va aprovar el 17 de desembre de 2018 la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori.

El Suprem estima així el recurs de la Generalitat i València Plataforma Intermodal i Logística (empresa on participen l'Autoritat Portuària de València i Ports de l'Estat), contra la sentència del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de 31 de març del 2022, que va anul·lar tant l'acord com el pla de la ZAL, a petició de l'associació de veïns de la Punta La Unificadora.

La decisió del TSJCV assenyalava que l'avaluació ambiental estratègica s'havia fet de manera incorrecta: s'havia tramitat pel procediment simplicat, quan s'havia d'haver fet per l'ordinari.

Per a adoptar la decisió, el Suprem diu que el sòl al qual es refereix el pla del 2018 ja havia sigut transformat de la situació inicial de sòl rústic amb destinació agrícola a urbanitzat, per haver-se executat el primer Pla Especial de la ZAL del Port de València, de 23 de desembre del 1999, encara que va quedar anul·lat deu anys després pel Suprem per raons formals.

El tribunal afirma que del 1999 al 2009 aquest pla inicial va gaudir de presumpció de legalitat, "sense que s'adoptara cap mesura cautelar de suspensió dels seus efectes". Per tant, l'administració va procedir a executar les obres d'urbanització previstes en el pla, que van acabar el 15 de novembre del 2005.

I entén que la situació, "consolidada en el temps, i produïda en execució d'una norma aparentment legal, permet evitar l'efecte anul·latori del pla" per l'elecció del procediment simplificat en lloc de l'ordinari per a l'avaluació ambiental.

A més, considera que, com que la "ZAL del port està totalment desenvolupada urbanísticament i té una enorme extensió", "ja no és possible exercir les seues potestats de restauració de l'orde urbanístic, reposant l'estat del sòl al previst en el Pla General d'Ordenació Urbana de València (sòl rústic amb destinació agrícola)", que correspondria després de l'anul·lació del Pla Especial. Per al Suprem, aquesta circumstància avala l'ús simplificat per a l'avaluació ambiental estratègica.

La sentencia té en compte que, tant en el pla especial del 1999 com en el del 2018, van rebre una avaluació ambiental positiva, encara que en el del 2018 no va ser per un procediment que formalment no era el correcte. Interpreta que les decisions del pla especial, consolidant les obres d'urbanització, han suposat una "escassa afecció ambiental" i ha vist que aquesta afecció ha sigut "pràcticament inexistent", i es pot justificar la utilització del procediment simplificat de l'avaluació ambiental. 

L'Autoritat Portuària de València (APV) ha valorat la sentència i ha afirmat que és el reconeixement a "un treball sempre ben fet" i realitzat conforme al dret. L'APV expressa la satisfacció per la resolució, que dona "llum verda" a la ZAL, i lamenta "el temps i les oportunitats perdudes", però mira "cap avant" per a continuar treballant amb més motivació i intenta recuperar el temps.

Els empresaris demanen urgència

Poc després de fer-se pública la decisió, Propeller València, l'associació de directius i empresaris logístics, ha demanat a l'Ajuntament de València que active amb caràcter d'urgència i "sense perdre ni un minut més" les llicències per a la zona d'activitats logístiques (ZAL) del port de València.

Propeller ha valorat "molt positivament" la resolució del Tribunal Suprem que declara conforme al dret l'aprovació del pla especial de la ZAL i ha lamentat que quedara "paralitzada incomprensiblement des de fa trenta anys". En aquest sentit, ha ressaltat la ZAL com "un espai de generació de riquesa i ocupació absolutament necessària per a mantindre la competitivitat del port de València i el comerç exterior de la regió".

Per l'Horta qualifica la decisió de "mal precedent"

Per contra, el col·lectiu Per l'Horta ha advertit que la sentència del Tribunal Suprem constitueix "molt mal precedent" en avalar "una actuació il·legal al·legant que 'el mal ja està fet'". El col·lectiu considera que, amb aquesta interpretació, el Suprem "obri la veda per a fer obres il·legals de transformació de qualsevol sòl i després esperar que una decisió judicial acabe per imposar una realitat, encara que siga contrària a la legalitat". "És una línia jurídica molt perillosa, siga l'infractor una entitat pública com l'APV o qualsevol particular".

"Aquest canvi de criteri del Tribunal Suprem ens anima a seguir avant amb la batalla judicial", ha afirmat Per l'Horta, que estudiarà "quina classe de recursos queden per a continuar lluitant per la recuperació de la Punta".

Qüestió de setmanes

L'alcaldessa de València, María José Catalá, ha avançat que l'Ajuntament concedirà en "les pròximes setmanes" les llicències per a l'inici de les obres de la zona d'activitats logístiques (ZAL) del port de València, després de l'aval del Tribunal Suprem.

"És una cosa històrica", ha valorat la primera regidora, en declaracions als mitjans aquest dijous, al mateix temps que s'ha mostrat "molt satisfeta" que la justícia "desbloquege" aquest projecte, després d'estar "més de vint anys paralitzat".

També et pot interessar

stats