La UE confirma els aranzels al cotxe xinés mentre negocia amb Pequín una "solució" a llarg termini

El Diari Oficial de la Unió Europea publica els aranzels de fins a gairebé el 38% que el bloc imposarà des del divendres a l'automòbil de bateria elèctrica importat des de la Xina

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen
La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen / Arxiu

El Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE) publica este dijous els aranzels de fins a gairebé el 38% que el bloc imposarà des del divendres a l'automòbil de bateria elèctrica importat des de la Xina.

No obstant això, ho farà de manera temporal mentre negocia amb Pequín una "solució" a llarg termini per als subsidis que reben els fabricants xinesos i que els europeus veuen com un avantatge "deslleial" contra les seues marques.

"El que és clar és que el que la Unió Europea desitja és una solució, no la introducció d'aranzels. Els aranzels no són un objectiu 'per se' sinó un instrument per a corregir un desequilibri", ha resolt el portaveu cap de l'executiu comunitari, Eric Mamer, en una roda de premsa a Brussel·les.

Les regles comunes en matèria de competència preveuen que en esta mena d'expedients la UE puga introduir gravàmens provisionals al cap dels primers nou mesos d'una recerca abans de prendre una decisió definitiva al cap dels tretze mesos de màxim que pot estendre's l'expedient, que en este cas serà novembre.

Per això, ha afegit, la Comissió Europea, que parla en nom dels 27 en matèria comercial, vol continuar el "diàleg" amb les autoritats xineses en nom d'una solució "eficaç" per a tots. Això és, ha precisat, un acord que "corregisca l'avantatge injust de què gaudeixen els productors a la Xina".

El portaveu també ha volgut deixar clar que els gravàmens que imposarà a partir d'este divendres la Unió Europea són el resultat d'una recerca acurada, que ha durat nou mesos i que permet demostrar de manera "factual" que el 'dúmping' xinés està perjudicant tant la indústria europea de l'automòbil com a les ocupacions que depenen d'esta.

En concret, la Comissió planejava imposar aranzels del 17,4% a BYD, del 20% a Geely i del 38,1% a SAIC, però que després de la revisió es queda en un 19,9% per a Geely i en un 37,6% per a SAIC; mentre que es manté sense canvis el gravamen per a la producció de BYD.

També s'han reajustat els aranzels als fabricants que han cooperat amb els serveis comunitaris durant la recerca del 21% al 20,8%, mentre que la resta que no han col·laborat estaran sotmesos al percentatge més alt, que passa de 38,1% a 37,6%.

Entrades "massives" de quasi 200.000 vehicles en un any

Els serveis comunitaris van activar la vigilància de les importacions per a estudiar mesures després d'observar entrades "massives" de gairebé 200.000 vehicles entre octubre del 2023 i gener del 2024.

Això representa un increment de l'11% en comparació amb el mateix període de l'any anterior, en termes de mitjana mensual, i del 14% en comparació amb el període equivalent entre octubre del 2022 i gener del 2023.

També et pot interessar

stats