La CE continuarà aplicant els aranzels a la importació de vehicles elèctrics des de la Xina

Esta mesura es va imposar de manera provisional al juliol per a compensar els subsidis il·legals de Pequín als seus productors 

La CE continuarà aplicant els aranzels a la importació de vehicles elèctrics des de la Xina / À Punt NTC
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
04 d'octubre 2024 - 08:42 Actualitzat: 04 d'octubre 2024 - 21:58

La Comissió Europea continuarà aplicant els aranzels a la importació de vehicles elèctrics de la Xina, després que en la votació que ha celebrat este divendres els països de la Unió Europea no s'haja aconseguit una majoria qualificada en contra de la proposta. És una mesura que Brussel·les ha defensat de la mà de països com França, Itàlia o Polònia i malgrat les reserves d'Alemanya i, més recentment, d'Espanya. Brussel·les aplica tarifes de fins al 38,1% a l'automòbil de bateria elèctrica importat des de la Xina. El gravamen se suma al 10% que la UE ja aplica a les importacions de vehicles.

Els experts dels estats membre estaven convocats a les 10:00 hores a Brussel·les per a sotmetre a votació la proposta de la Comissió Europea de consolidar els aranzels per a un període de cinc anys. No obstant això, Brussel·les no tanca la porta al diàleg amb Pequín i insisteix que encara amb la llum verda per a la sanció poden continuar les negociacions en paral·lel i revertir la mesura si es corregeix la competència deslleial.

La majoria de les delegacions es mantenen prudents respecte al sentit del seu vot, encara que es dona per fet el suport de països com França, Polònia o Itàlia i es coneix el no rotund d'Hongria. Poques hores abans de la votació, es manté la incògnita de què votaran Alemanya, principal productor del sector a Europa que tem represàlies, o Espanya, que al juliol va donar suport a les tarifes provisionals que després el president del govern, Pedro Sánchez, va qüestionar durant el seu viatge oficial a la Xina.

En tot cas, excepte una sorpresa d'última hora, els aranzels tiraran avant perquè els opositors necessitarien sumar una majoria de quinze estats membre que representen, almenys, el 65% de la població europea per a bloquejar la decisió.

El més probable és que els Vint-i-set no aconseguisquen formar una majoria ni a favor ni en contra, la qual cosa en la pràctica suposa una "no opinió" que retornarà a Brussel·les el poder de decisió.

Això facultarà l'executiu comunitari per a aprovar la introducció d'aranzels en un pròxim Col·legi de Comissaris i l'entrada en vigor es produirà després de la publicació de la decisió en el Diari Oficial de la Unió Europea.

La Cambra de Comerç Xinesa lamenta la decisió

Poc després de fer-se pública la decisió, la Cambra de Comerç de la Xina a la Unió Europea (CCCEU, per les seues sigles en anglès) ha expressat la seua "profunda decepció" i el seu "gran descontent" amb la decisió de Brussel·les.

Adverteix en un comunicat l'organisme comercial asiàtic que la imposició dels aranzels "no sols perjudicarà les empreses xineses, sinó que pertorbarà les operacions dels fabricants europeus i mundials de cotxes elèctrics a la Xina". "Estos aranzels no reforçaran la resistència de les indústries locals a Europa ni en altres mercats; per contra, corren el risc de dissuadir les inversions xineses, soscavar la competitivitat del mercat europeu i disminuir la vitalitat de la cadena mundial de subministrament de vehicles elèctrics", avisen.

També et pot interessar

stats