Directes
Ara en la televisió
MERIDIÀ ZERO
Ara en la ràdio
LÍNIA DE FONS (reemissió)

La UE reitera que no cal una nova declaració d'impacte ambiental per l'ampliació nord del port de València

La Comissió de Peticions del Parlament Europeu arxiva la denúncia contra el projecte que havia fet un particular amb els vots de PP i PSOE i l'oposició dels Verds i l'Esquerra

Una imatge d'arxiu del port de València / Autoritat Portuària de València

El Parlament Europeu i la Comissió Europea han coincidit aquest dimecres que no cal fer una nova Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) per a dur a terme el projecte d'ampliació nord del port de València, que contempla una nova terminal de contenidors, com reclamen la Conselleria de Transició Ecològica i la Comissió Ciutat-Port. 

Així, la comissió de peticions del parlament comunitari ha acordat, amb els vots a favor del PP i del grup Aliança Progressista de Socialistes i Demòcrates —vinculat als Socialistes Europeus— tancar la sol·licitud d'un ciutadà valencià per a aclarir si era necessària un altra avaluació ambiental per a tirar avant amb el projecte, que ha patit diverses modificacions en comparació a la versió original, de 2007. En contra de la decisió s'han posicionat els Verds, l'Esquerra Europea i els no adscrits, que han donat suport perquè la denuncia continuara oberta. 

La postura de l'Eurocambra, en tot cas, s'alinea amb la de l'executiu europeu, que ha deixat clar que no aprecia elements per a intervindre-hi. Així, la presidenta de la comissió de peticions, la popular Dolors Montserrat, ha arxivat la petició després que els eurodiputats que representen una majoria dels grups polítics d'aquesta entitat es pronunciaren a favor de no continuar tractant el cas i que la Comissió Europea declarara que manca de base jurídica per a pronunciar-s'hi.

Un ciutadà espanyol amb les sigles J. S. H. recollia en una petició traslladada a l'Europarlament dubtes sobre les modificacions que ha patit el projecte d'ampliació nord del port de València des de la presentació de la versió original el 2007, que sí que va obtindre una avaluació de l'impacte ambiental positiva. En concret, denunciava que hi havia canvis significatius en el dragatge, els farciments, la capacitat terminal i la capacitat dels vaixells.

El peticionari creu que les modificacions que s'han efectuat sobre el projecte des d'aleshores han de ser sotmeses a un nou examen d'impacte ambiental, ja que el desenvolupament podria afectar zones protegides de la xarxa europea Natura 2000. "És la seua total responsabilitat exigir al Govern d'Espanya que s'involucre i intervinga en aquest assumpte, de manera que el projecte que eventualment es poguera desenvolupar tinga les garanties ambientals escaients", va incidir en al·lusió al Parlament Europeu i a l'executiu comunitari.

En aquesta línia s'ha pronunciat en el debat en l'Europarlament també la consellera de Transició Ecològica, Mireia Mollà, que ha denunciat una "omissió deliberada" del principi de precaució i ha criticat que no s'actue per a "buidar els dubtes" sobre l'impacte que el nou projecte poguera tindre en l'Albufera de València. "Han passat 14 anys, el projecte ha canviat substancialment, el coneixement tècnic ha evolucionat, la legislació ambiental exigeix noves garanties fins i tot sobre projectes prèviament avaluats, existeix risc de major afecció a l'Albufera de València i l'escenari climàtic al Mediterrani ha empitjorat", ha insistit la titular de Transició Ecològica.

Amb ella i amb el peticionari particular han coincidit els diputats dels grups Verd i de l'Esquerra que han intervingut (entre ells, Ernest Urtasun de Catalunya en Comú i Manu Pineda d'Esquerra Unida). Per contra, diputats com Pablo Arias (PP) i Inmaculada Rodríguez-Piñero (PSOE) han secundat el president de l'Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez, per a rebutjar que siga necessària una nova DIA.

Martínez ha defensat que les modificacions sobre el projecte "no exigeixen" una nova avaluació d'impacte ambiental i ha negat que la infraestructura afecte espais protegits de la xarxa Natura 2000, que s'incrementen els abocaments als llits o generen més residus. "Tot ho hem fet sent absolutament respectuosos amb tots els temes mediambientals. Sempre hem actuat sobre la base d'informes tècnics i jurídics i les modificacions no exigeixen una nova guia", ha apuntat el responsable portuari. 

També et pot interessar