Alcaldes i regidors demanen un pla de reconversió industrial per a Ford Almussafes
Treballadors i representants públics han protestat per l'anunci de tancament i l'ERO que afectaria 120 famílies d'una empresa auxiliar de la factoria
Aquest dissabte de matí, alcaldes i regidors de diversos municipis de la Ribera Baixa s'han unit a les reivindicacions de Rhenus Automotive, una de les empreses auxiliars que proveeix material per a Ford Almussafes. Protesten per l'anunci de tancament i l'ERO previst per al dia 22 de desembre. Demanen transparència per part de l'empresa i uns comiats justos per a les 120 famílies que hi treballen des de fa més de vint anys.
La preocupació s'ha disparat en les últimes hores per la decisió de la direcció de la multinacional de paralitzar la producció dels nous models híbrids prevista per al 2025 que havien de garantir els llocs de treball. Les empreses auxiliars donen treball a cinc mil persones de municipis com Almussafes (Ribera Baixa), Alcàsser (Horta Sud), Alginet, Carlet (Ribera Alta), Silla (Horta Sud), Sollana i Sueca (Ribera Baixa).
Els representants dels ajuntaments de les localitats afectades demanen inversions i mesures de futur laboral per a la zona i expliquen que l'aposta per l'electrificació comporta la reducció de llocs de treball i la conversió dels existents. L'alcalde d'Almussafes, Toni González, demana a l'administració autonòmica que "s'involucre per a intentar afectar el mínim possible els treballadors i treballadores que fa desenes d'anys que treballen allí".
Futur incert per a la planta d'Almussafes
El futur de la planta d'Almussafes continua sense concretar-se. Malgrat les expectatives creades, la direcció de la multinacional, de visita a València, no va oferir aquest divendres més informació sobre els models que fabricarà la factoria en el futur immediat. Ford està estudiant fer un "canvi de pas" i "ajornar qualsevol decisió que tinga a veure amb les inversions" per a l'electrificació de la fàbrica d'Almussafes i per al conjunt d'Europa, segons ha advertit el sindicat majoritari a la factoria, UGT, en un comunicat després de la visita que han fet a aquest dijous i divendres a la planta el director d'operacions de Ford Motor Company, Kumar Galhotra i el seu equip dels Estats Units.
La visita es va produir enmig de la incertesa sobre l'arribada de les inversions perquè Almussafes fabrique la nova generació de vehicles elèctrics de la firma a Europa. UGT ha advertit que "aquest nou posicionament” per part de la companyia suposa una “alteració” del punt inicialment establit i acordat i situa la plantilla tant de València com del conjunt de Ford Europa caminant sobre un "fil d'aram". "Esperem concreció en un temps breu per part de la direcció mundial de Ford davant aquest canvi de pas", ha assenyalat.
Mentre Ford, a Detroit, estudia les possibilitats d'electrificació per a Almussafes, el sindicat ha reclamat que l'empresa "ha de garantir càrrega de faena suficient per a mantindre la plantilla, inicialment prevista en els plans per l'electrificació". En aquest sentit, ha plantejat que es potencie la fabricació de vehicles híbrids. UGT ha subratllat que la seua posició negociadora continuarà "inalterable" mentre "no desaparega aquesta incògnita", "quede compromesa la càrrega de faena", que xifra en uns 200.000 cotxes a l'any", i es permeta "la transició a l'electrificació sense més sobresalts".
En aquest marc, UGT i la direcció s'han citat per a tornar a reunir-se al desembre. El sindicat ha remarcat que "la pilota està en la teulada de l'empresa i, malgrat la complexitat del moment, ha d'haver-hi claredat i determinació per part seua".
L'any passat es va anunciar que la fàbrica d'Almussafes era la que havia triat Ford per a produir la seua nova plataforma de vehicles elèctrics a partir de 2025, una decisió que assegurava la càrrega de faena en els pròxims anys, però no va evitar que s'haguera de redimensionar la plantilla amb un ERO que ha afectat 1.124 treballadors. D'altra banda, en les últimes setmanes, a causa de la reducció de vendes, la planta està aplicant jornades industrials per a detindre la producció. Amb vista a l'electrificació, el Ministeri d'Indústria ha aprovat la sol·licitud de Ford per a la línia de bateries de la segona convocatòria del Perte VEC, amb 37,6 milions d'euros, i l'empresa també ha sol·licitat les ajudes dirigides a la cadena de valor del vehicle elèctric.