UGT reclama a Ford que concrete els plans per a Almussafes si vol negociar una nova retallada de la plantilla

El sindicat majoritari i la multinacional s’emplacen a una nova reunió a Colònia, amb el futur de la planta per concretar

Planta de Ford a Almussafes
Planta de Ford a Almussafes / Arxiu

La incertesa s’allarga encara més a la planta de Ford a Almussafes. El sindicat majoritari, UGT, ha avançat aquest divendres que el comité d’empresa i la multinacional s’emplacen a una nova trobada en la seu de Colònia, a Alemanya, a mitjan novembre. UGT ha fet aquest anunci després de la reunió que han mantingut amb la cúpula directiva aquest divendres en la seua visita a la planta valenciana. 

En un comunicat, el sindicat ha assegurat que “si hi ha voluntat” i es ratifica l’aposta de Ford per València, es podrà trobar “un camí d’entesa” que permeta solucionar la preocupant situació en la qual es troben hui dia. A mitjan 2022, la multinacional nord-americana va anunciar que seria l’encarregada de fabricar la nova generació de vehicles elèctrics, però des de llavors la companyia no ha concretat com i quan es durà a terme. UGT, de fet, deixa clar en la nota que només està disposat a negociar un nou retall de treballs (ERO) si la companya concreta la càrrega de treball per a la planta valenciana. Cal recordar que en abril d'enguany empresa i sindicats van acordar les condicions d'un retall que va afectar 1.124 treballadors.

Els mesos passen i Ford continua sense donar detalls. A l’espera de l’arribada de la producció dels dos nous vehicles, basats en la plataforma d'elèctrics GE2, UGT ha vingut denunciant en les últimes setmanes que la fàbrica va afrontar una forta baixada de producció en l'última setmana del mes de setembre —amb 400 vehicles menys al dia— i una parada total de producció en la segona setmana d'octubre a causa d'una reducció de vendes. Una situació per a la qual reclamen que Ford ha de posar solucions. 

Després d’analitzar hui aquesta situació en la qual es troba la companyia, i escoltar la direcció global de Ford, des del sindicat diuen que no troben les suficients garanties per a iniciar noves negociacions i que només acceptaran una solució si es compleixen dues condicions. 

En primer lloc, afirmen que s’obririen a negociar un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) a partir de gener si la companyia garanteix una càrrega mínima de treball per a mantindre la plantilla, fins a l’arribada dels vehicles elèctrics.  En segon lloc, i en el cas que la direcció mundial i europea de Ford es comprometa a signar noves dates de compliment de l'Acord per l'Electrificació, com ara inversions, i llançaments de vehicles, apunten que podrien contemplar la negociació d'un últim ERO, “així com les condicions del trànsit a eixa nova realitat”.

Durant els últims anys s'han encadenat una sèrie d'ERO i ERTO que s'han renovat per trimestres o semestres per problemes de subministrament, falta de components o davallades de càrrega de treball. En concret, en els últims tres anys, la plantilla ha patit una dotzena d'ERTO i tres ERO: l'últim el 2023, en vigor fins al desembre.

Abans de les vacances d'estiu, que en la factoria d'Almussafes van començar el 26 de juliol, van eixir de l'empresa la meitat dels 1.124 afectats. I a finals d'any, segons ha afirmat el president del comité d'empresa, Carlos Faubel, s'espera que la planta acabe amb 4.800 treballadors.

STM: "No mereixem que una empresa que guanya tants diners amb nosaltres ens tracte així"

En STM - Intersindical Valenciana —que representa vora el 30% de la plantilla a Ford—, el portaveu Daniel Portillo ha assegurat que té la sensació que la companyia està preparant el terreny per a noves regulacions i "justificar l'injustificable". "La gent està nerviosa i no mereixem que una empresa que guanya tants diners amb nosaltres ens tracte així. Necessitem que l'empresa ens done certesa i diga quina càrrega de treball tindrem perquè els treballadors sàpiguen que el seu futur està en Ford", ha sentenciat.

A més Portillo ha denunciat que se'ls haja exclòs de la trobada amb la cúpula directiva: "A nosaltres sempre ens trobaran en la unitat, però aquestes absències no tenen cabuda ni les entenem".

També et pot interessar

stats