Un estudi d'AIJU alerta que la meitat dels xiquets no juga el mínim d'una hora al dia al carrer

L'enquesta destaca que el 76% dels escolars se senten més creatius quan juguen sense pantalles i recomana als pares elaborar calendaris i "limitar el joc amb les pantalles"

AIJU ha concedi, els Family Choice per a reconéixer l'esforç de les empreses en la promoció del valor educatiu del joguet
AIJU ha concedit els Family Choice per a reconéixer l'esforç de les empreses en la promoció del valor educatiu del joguet / AIJU

El 45% dels xiquets no juga una hora al dia al carrer, el temps mínim recomanat pels experts. A més, el 76% dels estudiants de primària se senten més creatius quan juguen sense pantalles i el 61% indica que són capaços d'empatitzar millor i desenvolupar habilitats socials més profundes quan participen en jocs físics o de taula.

Són algunes de les conclusions de l'estudi sobre el joc i el joguet com a eina educativa a les aules, realitzat per l'Institut Tecnològic del Producte Infantil i d'Oci–AIJU, en col·laboració amb la Universitat Complutense de Madrid i la Fundació Créixer Jugant i en el qual han participat 110 docents i quasi 1.900 xiquets i xiquetes d'entre cinc i dotze anys.

L'estudi, que ha sigut presentat amb la 34a edició de la Guia AIJU 2024-2025, es basa en la preocupació de la societat pel temps excessiu que passen els xiquets enfront de les pantalles i la tecnologia en general i en la necessitat d'equilibrar el temps entre activitats digitals i no digitals, tot reconeixent que els jocs i joguets tradicionals són una eina fonamental per al desenvolupament integral dels menors.

L'acte de presentació d'esta edició 2024-2025, que ha tingut lloc en AIJU a Ibi, ha reunit a tots els actors del sector jogueter nacional i ha comptat amb la presència de la consellera d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, Marián Cano; el secretari autonòmic d'Indústria, Comerç, Consum i Energia, Felipe Carrasco; el director general de l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguets (AEFJ), José Antonio Pastor i el director d'AIJU, Manuel Aragonés.

Vora 2.000 enquestes a escolars de cinc a dotze anys

A partir de 1.896 enquestes a xiquets de cinc a dotze anys, el 85% d'entorn urbà i el 15 rural i majoritàriament de col·legis públics (67%) pels 33 privats o concentrats, l'informe reflecteix que tres de cada quatre escolars manifesta que estan enfront de les pantalles "més temps del recomanat".

L'especialista de l'Institut Tecnològic del Joguet, Pablo Busó, ha advertit que esta situació es contextualitza en "una societat cada vegada més sedentària amb grans problemes relacionats amb l'obesitat infantil".

Segons Busó, "les famílies estan preocupades per esta dada, i també els docents" (l'enquesta també ha preguntat a 110 professors), ja que "associen l'excés de temps enfront de les pantalles amb retards en l'aprenentatge de la parla, problemes de concentració i episodis d'ansietat i estrés", a més d'efectes en el desenvolupament físic dels xiquets.

Les quatre primeres activitats preferides pels xiquets estan totes relacionades amb el joc i només apareixen les pantalles a partir de la cinquena posició, segons l'enquesta.

No obstant això, "el temps enfront de les pantalles requereix una actitud passiva perquè és una forma molt fàcil d'entretindre's sense fer un xicotet esforç enfront del joc, que, en canvi, requereix una actitud activa, un esforç tant per part del menut com del pare i de la mare per a donar eixe temps i espai específic perquè es puga produir".

AIJU recoma elaborar calendaris i vigilar el temps de joc

Davant esta situació, des d'AIJU recomanen elaborar calendaris i "vigilar si els nostres fills i nebots destinen el temps recomanat per experts per al joc al temps lliure" per a, en el cas contrari, "limitar el joc amb les pantalles".

Busó ha posat de manifest que les tecnologies "no són totes negatives" ja que els xiquets d'ara tindran un "entorn digital" laboral quan siguen adults "i és important que adquirisquen habilitats tecnològiques i digitals a través d'un control".

Una guia del joguet amb recomanacions a famílies i empreses

L'acte de presentació de la guia d'AIJU ha reunit a tots els actors del sector jogueter nacional. Esta guia analitza les principals novetats de les empreses jogueteres i proporciona informació sobre la usabilitat i valor educatiu, així com recomanacions tant a les famílies com als fabricants per a produir unitats aptes per a tots els xiquets, incloent-hi els que tenen discapacitat auditiva, visual o de la capacitat motora.

El director d'AIJU, Manuel Aragonés, ha dit que tots els productes recomanats en la guia "han superat satisfactòriament els estudis pertinents" i formen part d'un llarg procés d'observació, anàlisi i valoració que es coordina des de l'institut tecnològic.

La consellera d'Indústria, Turisme, Innovació i Comerç, Marián Cano, ha destacat el reconeixement de la guia de AIJU per part de les associacions de consumidors i ha sostingut que este manual pot ser "l'abc dels consumidors i famílies que vulguen regalar joguets per Nadal i al llarg de l'any".

També et pot interessar

stats