Un estudi de Labora constata una important bretxa digital entre les pimes de l'interior i el litoral
Les condicions desfavorables que pateixen les zones més despoblades resulten en una limitació de la qualitat dels serveis
Un informe coordinat per Labora i elaborat per les universitats de València, Alacant i Jaume I de Castelló constata una important bretxa digital entre l'interior i el litoral valencià pel que fa al mercat laboral. Segons l'estudi, més del 70% de la població usa internet en la vida personal, però en la vida professional només se supera el 45% a les comarques litorals i zones urbanes. Quant a les xicotetes i mitjanes empreses, la majoria tenen una digitalització baixa o mitjana.
L’estudi, que s'ha presentat aquest dijous a la seu de Labora, ha comptat amb la col·laboració de la patronal valenciana (CEV) i els pactes territorials per l'ocupació. El coordinador del projecte Digitalització i mercat laboral en la Comunitat Valenciana, Jorge Hermosilla, ha destacat que tots els punts abordats en aquest treball han reflectit les “condicions digitals desfavorables” que presenten les zones interiors o amb major despoblament. Segons Hermosilla, això resulta en una limitació de la qualitat del servei en aquestes àrees, així com les opcions en desavantatge amb les quals compten els sectors empresarials d'aquestes àrees.
L'estudi ha abordat la implantació de la cobertura digital a fi d'analitzar els usos i el comportament de la societat valenciana amb les TIC, així com el grau de digitalització de les empreses, informa aquest dijous la Generalitat.
Sobre una mostra de cent entitats —la gran majoria de no més de cinquanta treballadors, donat el predomini de la xicoteta i mitjana empresa al territori valencià—, l'estudi constata que el grau d'implantació de les noves tecnologies en les empreses valencianes és “mitjà o baix”. La directora general de Planificació i Serveis de Labora, Marisa Mezquita, ha incidit en la importància d’“aconseguir que les pimes no queden arrere en l'adaptació tecnològica”.
En aquest sentit, Mesquita ha subratllat que la conscienciació és un aspecte fonamental perquè l'empresariat i les persones que té contractades comprenguen el significat de la digitalització, així com la importància de formar-se en les eines i tècniques oportunes vinculades a aquest procés”. Per a tractar d'aconseguir l'objectiu, la directora general ha destacat que l'estudi proposa mesures com ara ajudes econòmiques, acompanyament i diagnòstic de necessitats per a millorar la digitalització del territori.
L'informe també aborda altres punts relacionats amb la implantació de les noves tecnologies en la societat valenciana, com és l'anàlisi de la xarxa de dades i cobertura de telefonia mòbil als municipis valencians i la identificació d'ús i dels nivells d'utilització de les xarxes digitals. Tots els punts han posat de manifest la bretxa digital territorial determinada per la deficiència en infraestructures en diverses comarques, fet que limita la qualitat del servei, així com les desfavorables opcions que els sectors empresarials d'aquestes àrees, especialment les interiors, tenen respecte de zones més urbanitzades o que es troben al litoral.
Per a recopilar aquesta informació, s'han realitzat 8.000 enquestes, que han reflectit que les dones mostren un comportament digital més intens i amb major rang d'usos i habilitats que els homes, així com una major satisfacció fent ús d'internet.