Un informe demanat pel TSJCV reclama una nova declaració d'impacte ambiental de l'ampliació del port de València

Acció Ecologista - Agró ha demanat que es paralitzen les obres arran d'este document

La previsió de les obres per a la terminal de contenidors és de 24 mesos; la inversió, de 542,7 milions
La previsió de les obres per a la terminal de contenidors és de 24 mesos; la inversió, de 542,7 milions / À Punt NTC

Acció Ecologista - Agró, membre de la Comissió Ciutat-Port, ha sol·licitat al Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) este dimarts la suspensió de les obres d'ampliació del port de València arran de l'informe pericial aportat a la causa que creu necessària una nova declaració d'impacte ambiental (DIA). Segons ha informat l'entitat ecologista en un comunicat, un pèrit independent designat per l’alt tribunal insta l'Autoritat Portuària de València (APV) a “fer una nova avaluació d'impacte ambiental ordinària” diferent de la de 2007, ja que, al seu parer, “no es tracta d'una modificació quan l'obra és nova”.

El comunicat destaca que la prova pericial, “feta seguint el criteri del tribunal de triar aleatòriament un membre del Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports, dona suport a la tesi del col·lectiu ecologista, que inicialment va proposar al Centre Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) per a dur a terme este estudi”.

El pèrit es refereix a la DIA que es va formular l'any 2007 sobre un projecte que s'ha anat modificant en el temps i que difereix substancialment de l'avantprojecte constructiu d'ampliació del port de l'any 2018. De fet, es conclou que, a causa de les diferències entre l'un i l'altre, el projecte d'ampliació actual “no ha sigut avaluat a efectes ambientals”.

En vista d'este informe, la Comissió Ciutat-Port ha demanat al TSJCV una mesura cautelar que suspenga l'acord pel qual l'Autoritat Portuària va aprovar el projecte constructiu i que es paralitzen totes les obres del projecte d'ampliació nord amb el nou moll de contenidors ja en marxa. Així, l'entitat denuncia que l’APV opera sense haver fet els corresponents estudis d'impacte ambiental i les conseqüències són, ara mateix, imprevisibles. "Hem demanat la paralització immediata d'estes obres perquè ja queda testificat que es coneixen els efectes perjudicials per al medi ambient que portarà esta ampliació i hem de parar esta atrocitat abans que siga massa tard", han assenyalat des de la comissió de Territori d’Acció Ecologista - Agró.

Fins al moment el TSJCV ha desestimat les dos peticions de suspensió cautelar de l'ampliació nord per falta d'acreditació del periculum in mora (perill de mora: risc que exigeix actuar amb urgència) i del fumus bonis iuris (aparença de bon dret), segons la nova petició, que acredita la concurrència de tots dos perquè el tribunal puga valorar la procedència de la mesura. Detallen que les obres en execució en este moment consisteixen a dragar el canal d'accés i demolir el dic construït durant la primera fase d'execució de l'ampliació nord. A més, els creuers turístics han passat a atracar al sud, a la terminal de Baleària. "En conseqüència, si volem assegurar l'efectivitat de la sentència que es dicte en el procés, que no es perda la finalitat legítima del recurs, és necessari que se suspenga l'acord contra el qual s'ha recorregut i es paralitzen totes les obres que s'estiguen executant del projecte de l'ampliació nord del Port de València”, agreguen.

També et pot interessar

stats