Un oli d’oliva alacantí, entre els deu millors en els premis Evooleum

Set olis espanyols, dos italians i un croat s’alcen com els millors de la temporada

Detall d'una olivera
Detall d'una olivera / À Punt Oratge

Set olis d’oliva verge extra (AOVE) espanyols, entre els quals el Ma’sarah Lecciana, del Pinós (Vinalopó Mitjà), s’han situat entre els deu millors de la campanya 2024-2025, segons els premis Evooleum 2024 que s’han entregat este dimarts a Madrid.

La guia Evooleum 2025, editada pel grup Mercacei, inclou els cent millors olis d’oliva d'enguany, procedents d’onze països: Espanya, Itàlia, Turquia, Portugal, Croàcia, França, Tunísia, el Marroc, el Brasil, Grècia i Israel.

Més d’un miler de mostres de 26 països s’han presentat en la novena edició del certamen, la convocatòria internacional més gran fins ara.

Malgrat la baixa producció de les dos últimes campanyes, la conca mediterrània continua sent el major productor mundial d’oli d’oliva i ha situat 59 olis verge extra en la guia (incloent-hi 37 andalusos i 19 d’Itàlia); entre tots, hi figuren 32 olis ecològics i 36 amb denominació d’origen protegida.

L’editor de Mercacei, Juan Antonio Peñamil, ha destacat la fidelitat del consumidor "quan el sector més ho necessitava", en temps de collites baixes i preus màxims, i ha ressaltat el compromís de les empreses oleícoles per "la qualitat, la sostenibilitat i la traçabilitat".

El millor AOVE del món de la campanya 2024/2025 ha sigut per a Dehesa el Molinillo Coratina. Es produeix a l’abric dels monts de Toledo, a la província de Ciudad Real; seguit de l’espanyol Rincón de la Subbética (Còrdova) i de l’italià Guglielmi Monocultivar Coratina.

La llista dels deu primers l’han completat els olis LOA 77 (Madrid), Monini Monocultivar Coratina Bio (Itàlia), Oleum Hispania Nature Premium Pajarera (Còrdova), Valdenvero Hojiblanco (Ciudad Real), O.LIVE Ecologic (Jaén), Monte Rosso Grand Selection (Croàcia) i Ma’sarah Lecciana (Alacant).

Els premis Evooleum també han reconegut l’esforç dels xicotets productors, els millors dissenys d’envasos, les dones productores i els mestres de molí amb els seus respectius guardons.

El director general d’Alimentació del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, José Miguel Herrero, ha subratllat que l’oli d’oliva és un "producte emblemàtic d’Espanya" així com que "vertebra el territori rural".

Ha indicat que és un dels aliments d’Espanya que més s’exporta i és objecte de distintes campanyes de promoció a l’exterior, al mateix temps que comparteix els desafiaments del sector agroalimentari inclosos en la futura estratègia nacional d’alimentació.

La directora general d’Indústries, Innovació i Cadena Agroalimentària de la Junta d’Andalusia, Cristina de Toro, ha apuntat que l’oli d’oliva és el producte amb més valor d’exportació d’Andalusia, amb 3.545 milions d’euros entre gener i setembre d’enguany.

De Toro ha afegit que treballen per a aprovar abans de final d’any una estratègia per a l’olivar andalús i han destinat ajudes amb l’objectiu de modernitzar la maquinària i impulsar el relleu generacional en el sector.

També et pot interessar

stats