Un projecte converteix la palla de l'arròs en materials ignífugs i aïllants per a la construcció
Ofereix una oportunitat per a solucionar la gestió d'este subproducte en àrees com a l'Albufera de València i impulsar l'activitat econòmica
Impulsar l'activitat econòmica del sector arrosser mitjançant l'ús de la palla de l'arròs com a material "eficient i sostenible" per a la construcció i la rehabilitació d'edificacions és el principal objectiu del projecte Strawmat en el qual col·laboren la Unió Llauradora, Agrobelga, Aimplas i Cesefor.
Actualment, la gestió de la palla de l'arròs es fa mitjançant el fangueig (incorporació de la palla resultant de la sega de l'arròs al sòl), la crema controlada o la retirada. No obstant això, estes opcions generen altes emissions al medi ambient o són tècniques logísticament complexes.
D'esta manera, la palla d'arròs s'utilitzarà com a matèria primera en la fabricació de diversos materials ignífugs i amb propietats d'aïllament tèrmic que permetran el desenvolupament de nous sistemes constructius per a diferents sectors.
En concret, els nous materials es podrien aplicar en noves edificacions i rehabilitació energètica per a diferents sectors com l'agrícola, el ramader o la construcció, i crear així un projecte de bioeconomia circular.
Go Strawmat sorgeix com "una oportunitat per a solucionar la gestió de la palla de l'arròs, especialment en àrees com a l'Albufera de València, on els arrossars solen romandre inundats després de la sega, la qual cosa complica la collita", subratllen.
Per això, la investigació també inclou l'optimització de la metodologia i maquinària necessàries per a la recollida de la palla independentment del seu estat, gràcies a una tecnologia de collita que permetrà treballar amb palla humida i millorar el condicionament i assecat, així com garantir-ne el subministrament per a transformar-la en un material amb valor afegit.
Competir amb el petroli
Les propietats intrínseques de la palla de l'arròs —aïllant i amb propietats de resistència al foc derivades del contingut en sílice i lignina— permet desenvolupar materials que competeixen amb els productes tradicionals aïllants procedents del petroli, com les espumes de poliestiré o de poliuretà.
Este projecte està cofinançat en un 80% per la Unió Europea, a través del Fons Feader, i un 20% pel Ministeri d'Agricultura, amb un pressupost de 596.000 euros.