La venda de plats cuinats es dispara un 48% en dos anys
La comoditat, la falta de temps i l’oferta de propostes saludables fan repuntar les vendes dels plats que, moltes vegades, no requereixen ni ser calfats
La comoditat, la falta de temps i les propostes cada vegada més elaborades i sanes per part de la indústria han disparat un 48% en només dos anys el consum dels coneguts com a plats preparats per a menjar que, en moltes ocasions, ni tan sols s'han de calfar perquè ja estan cuinats. Segons un estudi de la consultora Kantar, en l’últim any, fins a març, quasi huit milions de consumidors opten per estos productes i fan al voltant de sis compres a l'any.
En el 20% de les ocasions, el consum d'estos plats es fa fora de casa; una de cada quatre compres respon a un motiu de conveniència, mentre que perden força el plaer (22,7%) i la salut (15,6%).
Els canvis en els estils de vida han reduït el temps disponible per a cuinar a casa, circumstància que ha incrementat la demanda de solucions pràctiques, segons expliquen des d’esta consultora. A més, el consumidor és cada vegada més sofisticat i té en els plats saludables una prioritat; per això, demanda més propostes gastronòmiques elaborades i sanes.
“L'interés, en este moment, radica en la cerca de l'equilibri entre temps, salut i plaer culinari”, resumeix la directora de Kantar, Veronika Khurshudyan. Afig que els consumidors actuals “no només compren aliments, busquen solucions”. Per tant, l’experta assenyala que el context actual permet a les cadenes passar de “competir per la quota de cistella a la d'estómac”.
Les cadenes que operen a Espanya treballen amb diferents conceptes: des del desenvolupament de productes per a calfar a casa a seccions d'aliments preparats i llestos per a consumir a casa, als establiments o pel camí, el que en termes anglesos es coneix com on the go.
La cadena de supermercats valencians Mercadona va posar en marxa el 2018 el servei "Llest per a menjar". La iniciativa, d'acord amb les mateixes fonts, "no ha parat de créixer": al tancament del 2024, la companyia ha desenvolupat este concepte en 1.260 supermercats d’Espanya i Portugal.
Per part seua, Alcampo reconeix que el perfil de client varia moltíssim segons la botiga, ja que poden vendre fins a 200 plats distints. El més venut és el pollastre rostit, la costella de porc rostida, les croquetes i l'ensalada russa.
La cadena Dia, per la seua banda, ja té unes 180 referències de productes llestos per a consumir, entre els quals inclou preparats refrigerats, articles de forn i els enfornats en botiga. Les vendes en els últims quatre anys ha crescut molt, fins a un 36% al tancament del 2024, segons assenyalen fonts de la companyia.
Desapareixeran la cuines?
Encara que la idea puga semblar exagerada o futurista, la veritat és que ja existeixen contextos reals on les cuines, com a espai tradicional de la casa, estan desapareixent, detalla l'experta de Kantar. Un exemple és Corea del Sud, especialment a les grans ciutats com Seül, on els edificis de nova construcció no tenen un espai de cuina convencional i depenen de menjar preparat, restauració a domicili i productes llestos per a consumir.
Khurshudyan insisteix en el fet que això respon a la falta de temps, però també a una estructura urbana altament densa, un estil de vida individualista i una oferta d'alimentació preparada molt "sofisticada i accessible".
A Espanya, admet, "encara estem lluny d'eixe escenari", si bé la tendència global apunta a una transformació progressiva del rol de la cuina, que deixa de ser "el cor de la llar" per a convertir-se en un espai "secundari o, fins i tot, prescindible", especialment en alguns perfils de llars i en nuclis urbans.