Les xifres de l'ampliació del port de València: una inversió de 656 milions d'euros

El projecte comptarà amb la col·laboració publicoprivada, per la qual cosa la inversió total en aquesta infraestructura superarà els 1.600 milions d'euros

El ministre de Transports, Óscar Puente, durant la seua visita aquest dijous a la Terminal Nord del port de València
El ministre de Transports, Óscar Puente, durant la visita aquest dijous a la Terminal Nord del port de València / À Punt

El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha confirmat aquest dijous el compromís del Govern amb el desenvolupament sostenible i neutre en emissions del port de València. Així, el titular del departament ha anunciat que el pròxim Consell de Ministres autoritzarà licitar per més de 656 milions d'euros les obres per a l'ampliació nord del Port de València, que implicarà la construcció d'una nova terminal pública de contenidors “innovadora, flexible i sostenible”. A més, s'impulsaran les connexions ferroportuàries per a potenciar el transport ferroviari de mercaderies des del port, fet que servirà per a reduir el trànsit de camions a la V-30.

L'ampliació és un projecte que es desenvoluparà en col·laboració publicoprivada. En total, superarà els 1.600 milions d'euros d'inversió, la qual cosa suposa la inversió privada més gran de la història del sistema portuari espanyol.

En aquest sentit, l'Autoritat Portuària de València s'encarregarà de construir la infraestructura bàsica (dragatge, moll i farciment consolidat), mentre que l'empresa privada invertirà la superestructura, instal·lacions i material mòbil.

Així, segons anuncia el ministeri de Transports, València disposarà d'una nova terminal pública altament competitiva en el transport marítim de contenidors a escala nacional i internacional. Una infraestructura que s'ha concebut i dissenyat sota uns estrictes criteris de respecte mediambiental que inclouen la total electrificació, amb operativa autosuficient i origen 100% renovable. Aquesta nova terminal pública de contenidors permetrà operar als vaixells d'última generació MEGAMAX, de fins a 430 metres d'eslora i més de 24.000 TEU (contenidors equivalents de vint peus).

El primer port d'Espanya

El port de València és el primer port d'Espanya i el quart de la Unió Europea en trànsit de contenidors TEU. Es configura, així, com un pol de distribució de mercaderies clau en la competitivitat de les nostres empreses i del teixit productiu nacional. Les dades reflecteixen que, actualment, el port de València genera un moviment de més de 2,6 milions de TEU operats en importació i exportació, canalitzant el 40% del comerç exterior espanyol de mercaderia general en contenidor. Del total de contenidors, el trànsit ferroviari suposa un poc més de 200.000 TEU, més de 4.000 trens, un 8% del total de les operacions del port.

L'ampliació nord del port comptarà amb una xarxa de vies de càrrega i descàrrega que serà la major terminal ferroviària construïda fins a la data en un port espanyol i, amb ella, multipliquem per quatre la capacitat actual. Una terminal que es recolzarà tant en la xarxa interna ferroviària de la zona de servei del port com en la terminal ferroviària de València Font de Sant Lluís, en la qual també s'està treballant des del Ministeri.

També et pot interessar

stats