Directes
Ara en la televisió
EN DIRECTE
Ara en la ràdio
PODRÍEM FER-HO MILLOR

Treball descarta aplicar en l'ERO de Ford el Mecanisme RED de protecció de l'ocupació per a les crisis

Mazón reclama als partits unitat i "sentit d'estat" per a les mesures de l'executiu valencià davant de l'ERO, que la CEV veu com "una malíssima notícia, sense pal·liatius"

Treballadors accedeixen a les instal·lacions de Ford Almussafes / Rober Solsona (Europa Press)

El Ministeri de Treball descarta, de moment, l'aplicació del Mecanisme RED de flexibilitat i estabilització de l'ocupació, pensat per a atendre crisis sectorials o cícliques, en l'ERO que Ford Espanya ha plantejat per a una tercera part de la plantilla d'Almussafes (Ribera Baixa). Des de Treball es recorda que implicaria tot el sector de l'automoció a Espanya, com va passar amb les agències de viatges en la pandèmia.

En les últimes hores els consellers d'Indústria i el d'ocupació, Nuria Montes i José Antonio Rovira, havien instat l'executiu central a aplicar este mecanisme estatal, que dona cobertura a reduccions de jornada i la suspensió temporal dels contractes de treball. També ho havia demanat la patronal i el sindicat UGT, majoritari a la planta d'Almussafes (Ribera Baixa) on la multinacional vol despatxar 1.622 treballadors amb compromisos de prioritzar la recontractació d'un miler d'ells d'ací a tres anys.

Des de Treball s'apunta a vies alternatives a l'ERO, com els expedients temporals (ERTO) —que també ha demanat Rovira— així com altres modalitats de suport del govern autonòmic, que recorden, té competències exclusives en matèria industrial.

Díaz: "Una empresa amb beneficis extraordinaris no pot presentar un ERO"

El ministeri de Yolanda Díaz assegura que està obert a estudiar la proposta d'aplicació del mecanisme, que poden sol·licitar els agents socials, si bé adverteix que no està damunt de la taula perquè ara mateix el que s'han d'analitzar són les propostes de les parts sobre l'ERO, que haurà d'analitzar la Inspecció de Treball.

En declaracions a RTVE la ministra ha retret que el fabricant d'automòbils haja pres la decisió després d'haver augmentat els guanys el 2023. "Una empresa amb beneficis extraordinaris no pot presentar un acomiadament col·lectiu", ha manifestat la vicepresidenta en línia amb el missatge que va penjar en la xarxa X després que la direcció de la multinacional comunicara les seues intencions als sindicats.

En el tuit, Díaz recordava que Ford va guanyar prop de 5.000 milions després de rebre "grans ajudes públiques". Usuaris de la xarxa social han matisat que són beneficis globals, perquè la filial espanyola presenta pèrdues des del 2021.

En tot cas, la ministra ja ha advertit que si bé el govern està disposat a "acompanyar" i oferir tota l'ajuda als treballadors i les empreses auxiliars afectades, la competència en indústria correspon a la Generalitat, un extrem que també ha subratllat la delegada del govern a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé.

Mazón reclama unitat i "sentit d'estat"

L'ERO ha sobrevolat sobre la sessió de control al Consell a les Corts. José Muñoz (PSPV) ha estrenat la sessió fent palés el suport dels socialistes valencians als treballadors de Ford, davant dels continus expedients de regulació que pateixen des de fa cinc anys, i subratllant la confiança en el futur de la factoria.

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha agraït el to de Muñoz i ha reclamat unitat i "sentit d'estat" a tots els partits de la cambra perquè donen suport a les mesures de l'executiu valencià i remen a favor de la continuïtat de la factoria a la Ribera Baixa. No obstant això, ha retret al síndic de Compromís, Joan Baldoví, que "vullga fer política sobre l'assumpte" i li ha recordat que la planta va perdre 2.000 llocs de treball en l'etapa del Botànic, amb el valencianista Rafael Climent com a conseller d'Indústria.

Este dimecres Baldoví va anunciar que tornarà a presentar a les Corts una proposta perquè les empreses que reben ajudes públiques de l'administració valenciana les tornen si despatxen treballadors o deslocalitzen la producció. Els vots de PP, PSPV i Vox van tombar la petició inicial de la formació.

El síndic de Vox, José María Llanos, ha atribuït l'ERO al "maleït pacte verd que condemna la indústria a la ruïna i els empleats a l'atur en benefici de quatre elits aprofitades que manipulen la Unió Europea".

La CEV: "És una malíssima notícia, sense pal·liatius"

Al marge de l'intercanvi de posicions polítiques, l'empresariat també ha compartit les primeres valoracions sobre l'ERO. El president de la patronal autonòmica CEV, Salvador Navarro, ha qualificat de "malíssima notícia, sense pal·liatius" l'anunci de l'ERO i espera que la xifra proposada "es puga reduir, que funcione el diàleg social, com ho ha fet fins ara, i que l'eixida dels empleats siga en les millors condicions".

La Cambra de Comerç defén la decisió "difícil", però "valenta" de Ford

El president de la Cambra de Comerç de València, José Vicente Morata, ha defés la decisió "difícil" però, alhora, "valenta" de la multinacional que entén que "li permetrà mantindre una posició competitiva en el futur". Morata ha reclamat el suport al govern espanyol per a garantir el futur de la companyia i les empreses proveïdores, perquè continuen sent un punt de referència en l'automoció a Europa.

Fa un mes, Ford va retirar el seu interés en el Perte del vehicle elèctric i connectat (VEC) per la decisió de centrar la producció a la planta espanyola en el vehicle híbrid, tant en la línia de bateries com de vehicle elèctric. La multinacional de Detroit aposta ara per centralitzar a Almussafes la producció d'un nou model multienergia, que no arrancarà fins al 2027.

Formació per a la reconversió industrial

El Clúster d'Automoció i Mobilitat de la Comunitat Valenciana (AVIA) treballa des de fa mesos per a fer costat a les empreses del sector auxiliar en la transició fins a l'arribada d'este nou vehicle i preparar el sector per a la reconversió industrial. El clúster concreta el suport en la col·laboració amb entitats de formació per a identificar necessitats formatives, a curt i mitjà termini, tant per a l'actualització de coneixements dels treballadors com per al canvi de destí professional. Estes accions les combina, amb programes d'innovació i diversificació així com en el treball amb l'administració per a identificar oportunitats.

la Ribera Baixa

També et pot interessar