Acord polític a la Unió Europea perquè els joves de 17 anys puguen conduir amb supervisió
La normativa, que busca pal·liar l'escassetat de professionals del transport, redueix l'edat mínima per a conduir camions de 21 a 18 anys i la d'autobusos de 24 a 21 anys
El Consell de la Unió Europea i el Parlament Europeu han arribat este dimarts a un acord polític sobre les noves normes relacionades amb el permís de conduir, que permetran els joves de 17 anys conduir vehicles, fins i tot camions i furgonetes, si van acompanyats per un adult experimentat. El text acordat inclou una reforma integral de la directiva sobre permisos de conduir amb l'objectiu de reforçar la seguretat viària a Europa, on cada any moren unes 20.000 persones en accidents de trànsit.
Entre les principals novetats del pacte, que encara ha de formalitzar-se per a tindre caràcter oficial, figuren la digitalització del permís de conduir, la introducció d'un període de prova per a conductors novells i l'harmonització de normes per a tot el marc comunitari. Amb l'actualització de la normativa, el permís de conduir de tots els europeus estarà també disponible en format digital a través del moneder electrònic europeu, si bé els estats membres tindran cinc anys i mig per a implementar-lo i es mantindrà el dret a sol·licitar un carnet físic.
Les regles també canvien per als aspirants a conductors, que hauran de formar-se en aspectes clau de la seguretat viària, com l'ús del mòbil al volant, els perills dels punts morts, la correcta obertura de portes, el funcionament de sistemes d'assistència a la conducció o la conducció en condicions adverses com a neu o gel. Els futurs conductors també podran agafar el cotxe des dels 17 anys si van a acompanyats d'un conductor major i experimentat.
A més, i per primera vegada a escala comunitària, s'establirà un període de prova d'almenys dos anys per als nous conductors en el qual se'ls aplicaran normes i sancions més estrictes si condueixen sota els efectes de l'alcohol o drogues o si no utilitzen el cinturó de seguretat o sistemes de retenció infantil.
En un intent per a pal·liar l'escassetat de professionals del transport a la UE, la normativa revisada reduirà l'edat mínima per a conduir camions de 21 a 18 anys, i la d'autobusos de 24 a 21 anys, sempre que es dispose del corresponent certificat d'aptitud professional. Així mateix, els Estats podran autoritzar que joves de 17 anys conduïsquen camions o furgonetes dins del seu territori nacional si ho fan sota la supervisió d'un conductor experimentat.
Abans d'obtindre per primera vegada el permís, s'exigirà un reconeixement mèdic que incloga un examen de la vista i una avaluació cardiovascular. No obstant això, per a turismes i motocicletes, els països podran substituir els controls mèdics per formularis d'autoavaluació o, en renovacions, per mesures alternatives. Quant a la duració dels permisos i els controls mèdics, els carnets de moto i cotxe tindran una validesa de quinze anys, encara que els països podran reduir-la a deu si el document s'utilitza com a identificació nacional. En el cas de camions i autobusos, el permís haurà de renovar-se cada cinc anys i per a conductors majors de 65 anys, els estats podran establir períodes de validesa més curts.