Brussel·les multa Apple amb 1.800 milions per obstruir la competència en els serveis de música en línia
La Comissió Europea condemna l'empresa de la poma per pràctiques monopolistes en entendre que abusa de la posició dominant en el mercat davant d'altres plataformes com Spotify
Multa milionària per a Apple per pràctiques monopolistes. La Comissió Europea (CE) ha anunciat aquest dilluns una sanció superior als 1.800 milions d'euros per al gegant tecnològic fundat per Steve Jobs per imposar des de la tenda d'aplicacions restriccions a les competidores en els serveis de música en línia com, per exemple, Spotify. Aquestes pràctiques limitaven l'arribada als usuaris dels iPhone i dels iPad d'informació relativa a les opcions de subscripció més barates fora de la botiga d'Apple.
La decisió de l'executiu comunitari s'ha desencadenat arran d'una queixa que data del 2019 interposada precisament per la sueca Spotify contra les restriccions que patia en la tenda virtual d'aplicacions de la marca de la poma i un sobrecost del 30%. "Durant una dècada, Apple ha abusat de la posició dominant en el mercat per a la distribució de serveis de estríming de música a través de l'App Store. És il·legal i ha impactat milions de consumidors europeus que no han pogut elegir lliurement", ha explicat la vicepresidenta executiva de la CE responsable de Competència, Margrethe Vestager.
Brussel·les considera la multa "proporcional als ingressos globals d'Apple" —suposa un 0,5% de la facturació anual de la companyia— i "necessària per a assegurar que dissuadeix" d'aquest tipus de comportament. Així, ha ordenat l'empresa liderada per Tim Cook que retire les restriccions existents sobre la competència i que s'abstinga d'adoptar-ne de semblants a partir d'ara.
La CE entén que Apple posseeix una posició dominant en el mercat perquè l'única forma que tenen els usuaris d'un iPhone o un iPad de descarregar-se aplicacions de música en línia és a través de la seua mateixa botiga. La tecnològica cobra als competidors una comissió del 30% sobre els plans de subscripció que ofereixen als usuaris, als quals només han pogut arribar a través de l'App Store. Paral·lelament, aquests serveis traslladen el recàrrec de preu a la clientela i acaben convertint les opcions alternatives en més cares que Apple Music, com s'anomena l'aplicació que ve instal·lada per defecte en els dispositius de la firma.
Brussel·les troba que les normes de l'App Store impedeixen a la competència d'Apple Music informar els usuaris d'iOS sobre els preus de les subscripcions fora de la mateixa aplicació o les diferències de preu, incloure enllaços amb el lloc web del servei alternatiu o posar-se en contacte amb usuaris recents per a informar-los de les alternatives.
Aquestes prohibicions "no són ni necessàries ni proporcionals per a la protecció dels interessos comercials d'Apple", considera Brussel·les, que també determina que "afecta els interessos dels usuaris d'iOS" en impedir-los prendre decisions informades sobre on i com comprar subscripcions de música en línia. "La conducta d'Apple, que ha durat quasi deu anys, pot haver portat molts usuaris a pagar preus molt més elevats per subscripcions de música digital a causa de la comissió imposada per Apple als desenvolupadors i repercutida sobre els consumidors en forma de preus de subscripció més elevats pel mateix servei", ha explicat l'executiu comunitari en un comunicat.