Brussel·les vota la proposta de prohibir la venda de cotxes de combustió el 2035
També ha de decidir si es fixen objectius més elevats de reduir emissions de diòxid de carboni (CO₂)
El Parlament Europeu vota aquest dimecres la proposta de posar fi a la venda de cotxes i furgonetes nous amb motor de combustió l'any 2035. A més, l'executiu europeu haurà de decidir si es fixen per als fabricants objectius més elevats de reducció d'emissions de diòxid de carboni.
La Comissió de Medi ambient va aprovar al maig la proposta de la Comissió Europea de situar la fi de la venda dels motors de combustió el 2035, avançant en cinc anys l’objectiu aprovat amb anterioritat.
En la mateixa reunió de la Comissió de Medi Ambient, la proposta d'una reducció del 40% de les emissions dels cotxes i del 35% de les furgonetes per al 2027 va quedar rebutjada, mentre que la d'un 70% de reducció per a turismes i del 65% per a furgonetes per al 2030 va quedar en empat. No obstant això, sí que es va donar llum verda a una proposta que inclou un avanç gradual de reducció del 55% de les emissions contaminants dels nous cotxes i furgonetes el 2030 i eliminar-les a zero cinc anys després.
En les directrius de l'Eurocambra també es proposa eliminar el mecanisme d'incentius per a vehicles d'emissió zero i baixa (ZLEV, per les sigles en anglés), per considerar que ja no compleix el propòsit original, i establir l'any vinent una metodologia clara per avaluar el cicle de vida complet de les emissions de CO₂ dels automòbils i furgonetes comercialitzats en el mercat de la UE, així com els combustibles i l'energia que consumeixen.
A més, demanen que la Comissió presente a la fi del 2025 un informe sobre els progressos cap a l'objectiu de zero emissions en la mobilitat per carretera i continue amb una avaluació anual, atenent l'impacte en els consumidors i l'ocupació, el nivell d'ús d'energies renovables, i la situació del mercat de segona mà. També encarreguen a la CE un informe per a finals del 2023 que detalle la necessitat de finançament específic per a garantir una transició justa en el sector de l'automòbil, amb l'objectiu de contindre l'efecte negatiu en l'ocupació i altres impactes econòmics.