Els camioners valencians, amb por de pujar a França: “Ens han rascat tot el camió amb un tractor”
Diverses empreses de transport de la Comunitat Valenciana asseguren que les pèrdues econòmiques s'acumulen
Les protestes en el sector agrícola s'estenen per Europa i sacsegen amb especial força França, on agricultors i ramaders intensifiquen els piquets i continuen amb el tall de carreteres. Una situació de tensió que ha afectat el sector del transport espanyol, entre ells centenars de camioners que transiten la frontera francesa des de la Comunitat Valenciana.
Vicente Cañizares, transportista de Carcaixent, ha atés À Punt en conversa telefònica mentre condueix un camió ple de taronges de l'empresa Transvalital des d’Espanya cap a Alemanya. Com és natural, ha de travessar la frontera amb França i ja anticipa un nou episodi de problemes.
“Tenim un grup on estem més de 700 xòfers internacionals i estem tot el dia mirant el Google Maps per a veure quines carreteres tallen, per on podem tirar, on han tirat la mercaderia d’un conductor o si no es pot passar per ací”, ha explicat Cañizares. “Estem tot el dia patint”, ha afirmat.
Aquest dissabte, el conductor ha protagonitzat un dels molts enfrontaments que es viuen amb els piquets, una situació de molta tensió. “Ja tornàvem amb el camió d’Alemanya, ple de mercaderia no perible, caixes de plàstic per a un magatzem i, prop de Montelaimar ens van rascar tot el camió amb un tractor”, ha contat Cañizares.
El govern francés vol que els camioners paguen el cost de neteja
El secretari de la Federació de Transportistes d’Alacant, Antonio Gabaldón, denunciava fa uns dies que, davant dels atacs, el govern francés pretén que els camioners afectats paguen el cost de la neteja de les carreteres quan els bolquen la càrrega. Sobre aquestes declaracions, Cañizares ha reaccionat amb un riure desesperat. “Es van passant la bola de la responsabilitat d’uns a uns altres i no s’arregla res”, ha lamentat.
El conductor ha explicat que la proposta del govern espanyol d’allargar les hores legals de conducció per a facilitar el retorn i circulació dels nostres camioners “no és una solució”. “Són els governs els que han d’arribar a un acord amb els agricultors”, ha afirmat.
Els camioners valencians demanen rutes segures alternatives
El cas de Cañizares no és l’únic. La majoria d’empreses només està enviant la meitat de la flota cap a França i l'altra meitat tarda el doble de l'habitual a arribar a la destinació.
En l'empresa de transports Grup Casanova de Riba-roja tampoc donen l'abast. Des de l'oficina, el treball se centra aquests dies a guiar els conductors atrapats a les carreteres franceses. Alexis Collantes, responsable d'exportació, ha contat com els camioners els demanen "que els guiem i els diguem per on tirar, i els hem d’enviar per carreteres secundàries, perquè si no, no hi arriben”.
Les pèrdues econòmiques van acumulant-se. Aquesta setmana, la meitat de la flota no ha viatjat i 45 camions de la companyia continuen atrapats. José Casanova, gerent del Grup Casanova, ha explicat que “si el camió no baixa de nou al Llevant, no poden tornar a carregar i pujar”, la qual cosa genera una cua de càrrega per a eixir.
Els transportistes, sobretot aquells que carreguen cítrics o verdures, fa dies que estan bloquejats i es desesperen. Els que hi van de camí asseguren que tenen por. Afirmen que els francesos “els obrin la lona dels camions, els demanen els papers i, si porten menjar, se’l tiren”, com ha contat Collantes. De moment, el sector no veu cap solució i tem que l'efecte contagie altres països i empitjore una situació que ja dura dues setmanes.