El canvi climàtic dispara un 55% les turbulències fortes als avions

Una investigació britànica adverteix que els cels que travessen els avions són hui més agitats que fa quatre dècades a conseqüència del calfament de l'aire

Imatge d'arxiu d'un aeroport

Els cels que travessen els avions són hui més agitats que fa quatre dècades, segons un estudi elaborat per la Universitat de Reading, al Regne Unit. La investigació, publicada en Geophysical Research Letters, demostra com les turbulències han augmentat en diverses regions del món i en algunes rutes aèries s'han disparat un 55% en els últims 40 anys. L'equip científic atribueix l'increment als efectes del canvi climàtic, fonamentalment el calfament global.

En concret, la recerca adverteix sobre l'increment d'aquest fenomen tan temut pel passatge dels avions en cel ras, i se centra en una de les rutes de vol més transitades del món: la que transcorre sobre l'Atlàntic Nord. La duració anual de turbulències severes, les més perilloses, va créixer en els punts analitzats un 55%, passant de 17,7 hores l'any 1979 a 27,4 el 2020. L'increment de les moderades se situa en el 37% —passa de 70 a 96,1 hores—, mentre que les lleugeres ho fan un 17% —de 466,5 a 546,8 hores—.

L'autoria de l'article indica que "els augments són consistents amb els efectes del canvi climàtic", segons una nota de la Universitat de Reading. El que ocorre és que l'aire més càlid de les emissions de diòxid de carboni (CO₂) està augmentant el cisallament del vent, un canvi brusc en l'adreça i velocitat. Aquest fenomen enforteix les turbulències en cel ras tant a l'Atlàntic Nord com en tot el món, d'acord amb els investigadors.

Les turbulències fan que "els vols siguen irregulars i, a vegades, poden ser perillosos", comenta un dels autors de la investigació, Mark Prosser. L'expert considera que les aerolínies haurien de començar a pensar en com manejaran aquest augment de les pertorbacions en els trajectes aeris, que no sols pot suposar un risc de lesions per als passatgers i auxiliars del vol. I destaca que cada minut addicional que una aeronau passa volant a través de turbulències augmenta el desgast, cosa que costa a la indústria entre 150 i 500 milions a l'any només als Estats Units.

El científic atmosfèric i també signant de l'estudi Paul Williams indica que, després d'una dècada d'investigació, hi ha "evidències" que el canvi climàtic augmentarà més la turbulència en cel ras en el futur. Per això, recomana invertir en millors sistemes de pronòstic i detecció, per a evitar que l'aire més agitat es traduïsca en vols més accidentats en les pròximes dècades.

També et pot interessar

stats