La Comissió Europea investiga si la compra d'Air Europa per Iberia altera la competència
L'operació podria afectar rutes nacionals espanyoles, sobretot aquelles en les quals el tren d'alta velocitat no ofereix una alternativa
La Comissió Europea ha obert aquest dimecres una investigació exhaustiva per a avaluar la proposta d'adquisició d'Air Europa per part del conglomerat d'empreses IAG, matriu hispanobritànica d'Iberia, ja que té dubtes sobre l'impacte de la fusió en la competència comunitària. Segons la investigació preliminar, l'operació podria disminuir la competència en el mercat dels serveis de transport aeri de passatgers en diverses rutes nacionals, de curta distància i de llarga distància.
La Comissió ha conclòs que l'operació podria afectar rutes nacionals espanyoles, sobretot aquelles en les quals el tren d'alta velocitat no ofereix una alternativa, així com les rutes entre la Península i les illes Balears i les Canàries. També adverteix d'una disminució de la competència en rutes que connecten Madrid amb algunes de les ciutats principals de l'Espai Econòmic Europeu i amb destinacions com Israel, el Marroc, el Regne Unit i Suïssa, en les quals totes dues parts ofereixen una connexió directa.
Així mateix, podrien veure's afectades algunes rutes de llarga distància entre Madrid i Amèrica del Nord i del Sud, on també ofereixen una connexió directa i hi ha pocs competidors amb connexió sense escales.
Amb aquesta investigació exhaustiva, la Comissió analitzarà si l'adquisició d'Air Europa per part d'Iberia podria dificultar que altres companyies presten serveis aeris a l'aeroport de Madrid-Barajas. També estudiarà altres efectes probables en les connexions indirectes, com les rutes de llarga distància cap a Amèrica del Sud, on les connexions sense escales són limitades.
L'operació es va notificar a la Comissió l'11 de desembre de 2023, per la qual cosa l'executiu comunitari disposa de noranta dies hàbils, fins al 7 de juny de 2024, per a adoptar una decisió, encara que tindrà opció de pròrrogues d'entre quinze o vint dies hàbils.