El Fòrum de Davos defensa la llibertat d'expressió enfront de la intel·ligència artificial

Proposen als mitjans cinc principis bàsics per a combatre la desinformació i crear continguts de qualitat i informació fiable

Fòrum Econòmic de Davos 2024
Fòrum Econòmic de Davos 2024 / Denis Balibouse (Efe)

El Fòrum Econòmic Mundial de Davos ha elaborat un document amb cinc principis perquè els mitjans de comunicació combaten la desinformació, recuperen la confiança dels usuaris i puguen garantir la llibertat d'expressió davant el desafiament que representa la intel·ligència artificial (IA).

El primer dels cinc “principis per al futur dels mitjans responsables en l'era de la IA”, i en el qual es recolzen els altres, és la creació de continguts de qualitat i informació fiable. Els mitjans, destaca el document, ja compten amb “principis compartits” per a garantir contingut d'alta qualitat i informació fiable, així com codis de conducta amb els quals defensen la independència editorial i la imparcialitat, alguna cosa que no ha de canviar amb l'arribada de la IA generativa (GenAI).

Un altre dels punts que el Fòrum de Davos considera clau és millorar la rendició de comptes mitjançant el desenvolupament i l'adopció d'estàndards comuns, tot això sense tancar-se a la innovació i a l'adopció “responsable” de la IA generativa. També tenen un paper destacat els usuaris de mitjans de comunicació, que mitjançant una major transparència podran “empoderar-se” i convertir-se en consumidors crítics i formats.

Finalment, el document dona suport al fet que es fomente el lideratge ètic i es milloren les capacitats de la força de treball, és a dir, periodistes i proveïdors de continguts. La ciutadania, explica el document, “llig, escolta, mira i experimenta continguts en tots els formats, des de periòdics i llibres fins a publicitat i xarxes socials”. Aquests continguts informen, eduquen, fomenten narratives individuals i col·lectives i contribueixen a la formació de valors i al mode en què es relacionen les persones; d'ací, la necessitat que existisquen fonts fiables, “que continuen sent la base d'un ecosistema de mitjans sòlid, saludable, divers i financerament sostenible”.

També et pot interessar

stats