Represa la navegació en el canal de Suez

El port de València treballa en un pla de contingència per a fer front als més de 25.000 contenidors addicionals que s'esperen ara que s'ha reobert la via.

Imatge de l'Ever Given aquest dilluns, després de ser reflotat / Mohamed Hossam (EFE)

El portacontenidors Ever Given ha sigut reflotat aquest dilluns, després d'haver bloquejat el trànsit pel canal de Suez durant quasi una setmana, i ara faran falta diversos dies perquè els més de 400 vaixells en cua creuen des del mar Mediterrani al mar Roig i viceversa. Les empreses que operen en aquesta via marítima adverteixen que tardaran dies a fer-ho.

"Actualment, 193 embarcacions estan esperant en Port Said (a la costa mediterrània d'Egipte) per al comboi en direcció sud i 201 a Suez (al mar Roig) per al comboi en direcció nord", ha assegurat Gulf Agency Company (GAC) en un comunicat. Per part seua, Maersk, la principal naviliera que opera al canal, ha afirmat que l'embós podria tardar "sis dies o més" a diluir-se.

Els vaixells transiten pel canal de Suez en combois, de forma ordenada i per torns, segons la seua direcció, ja que el tram sud del canal només té un carril, mentre que el tram nord permet la navegació en tots dos sentits des que va ser ampliat el 2015.

Els vaixells remolcadors han pogut desencallar completament l'enorme embarcació, que mantenia el trànsit marítim tallat des de dimarts passat. Després de sis dies d'intensos treballs ja s'han fet públiques les primeres imatges de la nau situada en paral·lel respecte a la vorera del canal. S'havia quedat encallada en horitzontal, i bloquejava el pas per aquesta via estratègica en ambdós sentits. 

El vaixell en parel·lel al canal
El vaixell en parel·lel al canal / Reuters

La matinada d'aquest dilluns arribaven  els primers raigs d'esperança quan l’autoritat del canal de Suez informava que l'operatiu estava començant a donar fruits en haver aconseguit moure la popa de l'enorme embarcació. L'organisme director de la via marítima havia anunciat que es farien noves maniobres a les 11:30 del matí hora local (9:30 GMT), quan el nivell de la marea pujara fins a dos metres, fins al punt més elevat. Aquests intents han tingut lloc després que el cap de l'autoritat del canal de Suez, Osama Rabie, confirmara a primera hora de dilluns que havia començat a reflotar-se "amb èxit" l'Ever Given, de bandera panamenya, perquè les maniobres d'arrossegament i remolc havien sigut fructíferes. El directiu ha detallat que els remolcadors havien aconseguit modificar l'orientació del megavaixell en un 80% i l'havien allunyat de la riba del canal 102 metres, lluny dels 4 en els quals se situava abans.

Diversos remolcadors han participat en les tasques de desencallament: dos amb una força de 70 tones cadascun, que han tirat de la proa de l'Ever Given cap al nord, i altres dos -inclòs l'holandés APL Guard, amb 285 tones de força- han tirat de la popa cap al sud. Quatre més, per la seua banda, espentaven el casc des dels laterals de la nau.

L'Ever Given, de 400 metres d'eslora i 224.000 tones de capacitat de càrrega, va quedar encallat en una riba del canal de Suez i travessat en el tram sud el passat dimarts, bloquejant el pas a centenars d'embarcacions des del mar Roig al Mediterrani i viceversa. Això ha generat un embús en aquesta via marítima estratègica, per la qual passa el 10% del comerç mundial i on aquest dilluns feien cua 367 vaixells segons l'empresa especialitzada en serveis logístics en canals i estrets Leth Agencies.

L'empresa gestora de la mercaderia que transporta l'Ever Given, Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) ha confirmat que l'embarcació es dirigeix ara cap al Gran Llac, ubicat a la zona central del canal de Suez. L'autoritat de la via ha avançat pel matí que en eixe espai podrà ancorar-se i passarà una inspecció tècnica després de l'incident, abans de reprendre el viatge rumb a Rotterdam. 

Una allau de 25.000 contenidors al port de València

A la Comunitat Valenciana es temen els efectes del bloqueig al canal de Suez, que ha durat quasi una setmana. El port de València podria ser un dels més perjudicats de tot l'Estat, ja que un de cada tres contenidors que hi entren provenen del sud-est asiàtic i passen necessàriament per la via marítima ara encallada, segons xifres de l'Autoritat Portuària. L'organisme, de fet, preveu una allau que pot arribar als 25.000 contenidors d'entrada, eixida i trànsit una vegada reobert el canal. Arribarien al port valencià, en funció del nombre d'escales, entre tres i quatre dies i una setmana després que es puga reprendre el trànsit marítim per Suez.

Eixos 25.000 contenidors se sumaran als vora 4.000 diaris que ja gestiona el port de València en l'activitat normal a la zona de Suez. Davant aquesta situació, l'Autoritat Portuària de València (APV) treballa ja en un pla de contingència per a atendre el trànsit marítim. Entre altres qüestions, inclou l'ampliació d'horari de les terminals a partir del 13 d'abril i la coordinació amb els agents duaners i els serveis i empreses portuàries, com els transportistes, per a digerir de la manera més eficient possible l'increment previst per a les pròximes setmanes, segons ha indicat el president de l'APV, Aurelio Martínez.

També et pot interessar

stats