El govern britànic prepara una llei per a suplir els treballadors que facen vaga amb uns altres de temporals
L'executiu de Boris Johnson, que afronta la protesta ferroviària més important en trenta anys, tem que la inflació active protestes en altres sectors estratègics
El govern britànic prepara una llei perquè les empreses puguen suplir amb treballadors temporals d'agència els empleats que secunden una vaga, una mesura que, si es concreta, desactivaria el dret laboral. L'executiu de Boris Johnson ha anunciat el pla la vespra de la segona jornada de protestes del sector ferroviari del país, la més massiva des del 1989, a la qual s'ha sumat una altra al metro de Londres.
El ministre d'Empreses, Kwasi Kwarteng, ha explicat que la legislació, que espera activar en poques setmanes, eliminarà "restriccions de l'era del 1970", donarà "llibertat a les companyies" i impedirà que els vaguistes "facen ostatge al país". L'executiu britànic tem que altres sectors clau, com el sanitari o l'educatiu, també organitzen protestes els pròxims mesos davant de la crisi per l'augment del cost de la vida que afronta el país.
Per a la secretària general de la federació de sindicats TUC, Frances O'Grady, la mesura suposa "un intent deliberat de soscavar el dret a la vaga i reduir el poder negociador dels treballadors". Adverteix, a més, que utilitzar treballadors temporals, menys qualificats, en sectors sensibles com el ferroviari posarà en risc la seguretat de les persones.
L'executiu britànic també ha anunciat un projecte de llei per a obligar els operadors ferroviaris a habilitar serveis mínims en les vagues, que en l'actualitat no existeixen al Regne Unit.
La vaga ferroviària més massiva en trenta anys
Prop de 40.000 treballadors de tretze companyies ferroviàries i l'operador d'infraestructures Network Rail van paralitzar la xarxa de trens del Regne Unit dimarts i mantenen convocades unes altres dues jornades de protesta, aquest dijous i dissabte. Dimecres, les parades van anul·lar el 80% dels serveis de trens i la majoria del metro. Amb la inflació disparada fins al 9,1%, el seu nivell més elevat en quaranta anys, el sindicat del transport RMT reclama pujades salarials i frenar els 2.500 acomiadaments previstos.
Els sindicats han rebutjat la primera oferta de l'operador ferroviari, una negociació en la qual ha renunciat a intervindre el govern de Boris Johnson. L'oposició laborista i les organitzacions sindicals retrauen al govern que "boicotege" les negociacions i no done més marge de maniobra a Network Rail, que va tornar a les mans de l'Estat el 2002 després de ser privatitzada, com Railtrack en els anys noranta del segle XX.