La guerra d'Ucraïna també altera la tornada a escola

Més de 1.300 centres han sigut destruïts i molts xiquets i xiquetes tenen problemes d’aprenentatge

Tornada a escola Ucraïna
Només un terç dels escolars ucraïnesos assisteixen a classe de forma presencial / UNICEF

Al setembre, arriba la tornada a escola però a Ucraïna això no està gens clar. Des de la invasió russa, el 24 de febrer de 2022, més de 1.300 escoles han quedat totalment destruïdes al país i d’altres han patit greus danys, per la qual cosa, no poden obrir les portes en aquest any acadèmic, segons dades del Fons de les Nacions Unides per a la Infància (UNICEF).

Alguns centres, a més, han hagut de tancar com a mesura de precaució en els díhuit mesos d'atacs amb míssils i artilleria contra zones residencials en tot el país.

A conseqüència d’aquests atacs persistents, només al voltant d'un terç dels xiquets i les xiquetes en edat escolar assisteixen a classes de manera presencial i molts obliden el que ja han aprés.

De fet, vora la meitat dels professors d'Ucraïna han informat d'un deteriorament en les habilitats dels estudiants en llenguatge, lectura i matemàtiques, que a més, han perdut la sensació de seguretat i amistat que l'escola pot brindar als qui pateixen la guerra.

El conflicte es va produir després que la COVID obligara a suspendre les classes, la qual cosa significa que alguns escolars ucraïnesos s'enfronten a un quart curs escolar consecutiu sense poder assistir de manera regular a les aules.

A Ucraïna, els atacs contra escoles no han cessat, deixant xiquets i xiquetes profundament angoixats i sense espais segurs per a aprendre. Això els ha causat dificultats per a progressar en la seua educació i estan lluitant per retindre el que ha aprés. Regina De Dominicis - Directora regional d'UNICEF per a Europa i Àsia Central

Aquesta problemàtica no queda només dins les fronteres del país. Més de la meitat dels menuts i menudes que han fugit amb les seues famílies del conflicte cap a set països diferents no estan matriculats en l'educació nacional, segons assenyala UNICEF, citant, a més, barreres idiomàtiques i sistemes educatius sobrecarregats.

Aules subterrànies a Khàrkiv per a protegir els estudiants dels míssils

Els continus atacs amb míssils han portat la metròpoli de Khàrkiv, a l'est del país, a construir dotzenes d'aules en estacions de metro per a permetre que alguns alumnes tornen a classes presencials.

L'alcalde, Ihor Terekhov, va dir el dimarts passat que s'hi han creat 60 aules abans del nou any escolar al setembre, creant espai perquè més de 1.000 xiquets i xiquetes puguen estudiar presencialment.

"Els xiquets podran socialitzar entre si, trobar un llenguatge comú, comunicar-se. Ho secunde absolutament", va dir Iryna Loboda, mare d'un escolar davant d'una estació de metro en el centre de la ciutat.

Khàrkiv, la segona urbs més gran d'Ucraïna, tenia una població de més d'1,4 milions d'habitants abans de la invasió russa. Parts de la ciutat es troben a menys de 32 quilòmetres de la frontera amb Rússia i els seus suburbis del nord van quedar marcats pels combats.

Les escoles de la metròpoli s'han vist obligades a impartir classes en línia durant la guerra, ja que alguns míssils russos poden fer blanc a la ciutat en menys d'un minut, temps insuficient per a arribar des de moltes aules a un refugi.

També et pot interessar

stats