Directes
Ara en la televisió
BONA VESPRADA, COMUNITAT VALENCIANA

Harvard demanda el govern de Trump per retallar el finançament federal

La prestigiosa universitat escala la confrontació amb l'administració estatunidenca i l'acusa de voler "coaccionar-la i controlar-la"

Imatge d'una protesta contra el govern dels Estats Units / Nicholas Pfosi (Reuters)

La Universitat Harvard ha interposat una demanda este dilluns contra el govern del president dels Estats Units, Donald Trump, amb la finalitat de recuperar els fons federals que l'administració va congelar la setmana passada per incórrer presumptament en conductes antisemites. En el litigi, el centre educatiu acusa múltiples membres del govern estatunidenc, entre ells el secretari de Salut, Robert F. Kennedy Jr., i la secretària del Departament d'Educació, Linda McMahon, de violar la primera esmena de la Constitució per paralitzar el finançament des de l'administració federal.

Segons l'entitat educativa ubicada a Cambridge, Massachusetts, "l'intent del govern de coaccionar i controlar Harvard" fa cas omís dels principis fonamentals de la primera esmena, "que salvaguarden la llibertat acadèmica", i a més incompleixen les lleis i els reglaments federals. El president de Harvard, Alan Garber, ha assegurat en la pàgina web del centre que "les conseqüències de l'extralimitació del govern seran greus i duradores" i impactaran en investigacions de malalties com el càncer, l'esclerosi múltiple, l'Alzheimer o el Parkinson. "Com a jueu i estatunidenc, sé molt bé que existeix una preocupació vàlida per l'augment de l'antisemitisme. Per a abordar-ho eficaçment cal comprensió, intenció i vigilància. Harvard es pren eixe treball de debò", ha agregat. Garber ha acusat l'equip de Trump d'usar l'antisemitisme per a justificar "una acció il·legal".

La demanda suposa una escalada de tensió entre el mandatari republicà i la universitat, la més rica i antiga dels Estats Units i una de les més prestigioses del món. El passat 14 d'abril, el centre va rebutjar una sèrie de requisits imposats per la Casa Blanca per a evitar la retallada de fons. Entre les exigències del gabinet de Trump, hi havia posar fi als programes de diversitat i vigilar l'orientació ideològica de l'estudiantat estranger, entre altres.

Després de la resposta de Harvard, el president va congelar fons per valor de 2.200 milions de dòlars i va amenaçar d'eliminar l'exempció d'impostos de la qual gaudeix. A més, divendres passat, el Departament de Seguretat Nacional va anunciar la cancel·lació d'una ajuda de 2.700 milions i va exigir un registre d'"activitats il·legals i violentes" d'estudiants internacionals. A això se suma el fet que l'equip de Trump planeja retallar 1.000 milions de dòlars més a la institució que estan destinats a la investigació de la salut, segons informava este diumenge The Wall Street Journal.

Harvard és una de les universitats —a més de Columbia i Princeton, entre altres— que han vist amenaçat el finançament per informes del Grup de treball federal per a combatre l'antisemitisme creat per Trump, per aplicar polítiques de "discriminació positiva" o per no donar cabuda al que el govern de Trump qualifica de "diversitat d'idees". Columbia, per la seua banda, sí que va acceptar les demandes del govern Trump per a no perdre 400 milions de dòlars en finançament federal.

Trump Estats Units

També et pot interessar