L’AfD arrasa a Saxònia-Anhalt i podria governar per primera vegada

La ultradreta aconseguix el 45% dels vots amb el 92,3% escrutat i queda a les portes de formar el primer govern d’un estat federat alemany

El candidat principal del partit ultradretà Alternativa per Alemanya (AfD), Ulrich Siegmund, amb les colíders del partit Alice Weidel i Tino Chrupalla, reacciona després del tancament dels col·legis electorals / Reuters

El partit ultradretà Alternativa per Alemanya (AfD) ha arrasat este diumenge en les eleccions de Saxònia-Anhalt amb un 45% dels vots, amb el 92,3% escrutat, i queda a les portes de la majoria absoluta. La contundent victòria de la formació d’Ulrich Siegmund contrasta amb l’enfonsament de la Unió Cristianodemòcrata (CDU) del canceller Friedrich Merz, que es queda en un 16,7%, i deixa l’AfD davant la possibilitat de formar el primer govern d’un estat federat alemany.

Estos resultats deixen oberta la incògnita sobre la formació del pròxim govern, ja que l’AfD previsiblement necessitarà pactes si no arriba finalment a la majoria absoluta. La clau pot estar en la formació d’esquerra populista BSW, que es obté el 5,2% i podria facilitar o impedir que la ultradreta governe.

L’AfD ja va guanyar unes eleccions regionals a Turíngia el 2024, però amb un 32% dels vots no va poder governar. En aquell cas, conservadors, socialdemòcrates i la formació d’esquerra populista Aliança Sahra Wagenknecht (BSW) van formar un tripartit. Ara, en canvi, la BSW podria optar per no impedir un eventual govern de l’AfD a Saxònia-Anhalt.

Per darrere de l’AfD se situa la Unió Cristianodemòcrata (CDU) del canceller Friedrich Merz, amb Sven Schulze com a candidat i actual primer ministre regional, que obté un 16,7%. Els socialdemòcrates de l’SPD 9%, Die Linke 8,4% i Els Verds 8,8%.

La situació de la BSW serà especialment determinant. La formació d’esquerra populista es mou al voltant del 5% i, si no supera este llindar, l’AfD podria disposar d’un nombre de diputats suficient per a governar en solitari amb majoria absoluta. En cas contrari, la formació ultradretana haurà de buscar aliats per a poder formar govern.

Siegmund: "Hem fet història en este país"

El candidat de l’AfD, Ulrich Siegmund, ha reivindicat el resultat com un punt d’inflexió polític. "Hem fet història en este país", ha proclamat en la cadena pública ARD, abans de reclamar "un canvi polític fonamental en este país, amb una política que torne a ocupar-se dels nostres propis interessos".

La copresidenta de la formació, Alice Weidel, ha qualificat el resultat d’"històric" i ha assegurat que dona a l’AfD un mandat clar per a governar. Weidel ha deixat oberta la porta als pactes: "La nostra mà està estesa per a una coalició o una cooperació".

També el copresident de l’AfD, Tino Chrupalla, ha plantejat la possibilitat d’un govern en minoria que comptara amb el suport extern d’altres forces: "També pot haver-hi un govern minoritari tolerat".

Tot i això, la formació podria trobar dificultats per a aconseguir aliats. Els principals partits alemanys mantenen el denominat "cordó sanitari" que impedeix pactar amb l’AfD, una formació que és objecte d’investigacions per extremisme de dreta per part dels serveis d’intel·ligència interior alemanys. L’AfD rebutja estes acusacions, que considera infundades i ofensives per als seus milions de simpatitzants.

La formació defensa una línia dura en matèria migratòria i unes relacions més pròximes amb Rússia. El passat nazi d’Alemanya ha contribuït, a més, a la reticència dels partits tradicionals a cooperar amb l’AfD.

Participació rècord

La participació en les eleccions ha arribat al 76,5%, la més alta en unes eleccions regionals a Saxònia-Anhalt. Fins ara, el rècord corresponia als comicis de 1998, huit anys després de la reunificació alemanya de 1990, quan va votar el 71,5% de l’electorat.

El resultat suposa també un revés per al canceller Friedrich Merz, la popularitat del qual s’ha reduït mentre el seu govern de coalició afronta dificultats per a reactivar el creixement de la principal economia europea. A escala nacional, l’AfD és actualment el partit més popular d’Alemanya, encara que la resta de formacions han descartat formar-hi coalicions.

La CDU reconeix la derrota

El líder regional de la CDU i primer ministre de Saxònia-Anhalt, Sven Schulze, ha reconegut la derrota de la seua formació i ha qualificat la jornada d’"un dia fosc" per al partit per la victòria de la ultradreta.

"Alguns diuen que este és un dia trist per a la CDU. Jo dic: però així és la democràcia", ha afirmat Schulze a la seua arribada a l’acte del partit posterior a les eleccions.

El dirigent conservador ha assenyalat que la CDU havia tingut "sovint vent a favor" en les eleccions i ha felicitat l’AfD per la victòria, però no ha concretat quina serà la posició de la seua formació davant de la futura formació de govern.

Schulze també ha criticat el pes que han tingut en els comicis les polítiques del govern federal de Friedrich Merz i ha destacat l’elevada participació. "La gent ha enviat un missatge i ara cal afrontar este missatge no només a Saxònia-Anhalt (...). És una derrota per a nosaltres", ha conclòs.

Abascal felicita l’AfD

El líder de Vox, Santiago Abascal, ha felicitat l’AfD pels resultats a Saxònia-Anhalt, que segons les primeres projeccions se situen entre el 44% i el 44,3% dels vots, a les portes de la majoria absoluta.

A través de la xarxa social X, Abascal ha celebrat uns resultats que, segons ha afirmat, podrien permetre el primer govern regional de la ultradreta a Alemanya. "Felicitat a Alice Weidel i a Ulrich Siegmund per este resultat espectacular que és una gran esperança per a Alemanya i per a Europa", ha escrit.

També et pot interessar

stats