El Parlament Europeu aprova retardar fins a cinc anys la rebaixa d’emissions contaminants dels vehicles
El text adoptat pels eurodiputats proposa límits més estrictes per a les emissions d'autobusos i vehicles pesants
La comissió de Medi Ambient, Salut Pública i Seguretat Alimentària del Parlament Europeu ha votat aquest dijous a favor de retardar cinc anys (del 2025 al 2030) l'entrada en vigor de la normativa Euro 7 proposada per la Comissió Europea, que volia rebaixar les emissions contaminants dels cotxes; a més, endarreriran quatre anys (fins al 2031) la rebaixa d’emissions per als camions.
Aquesta decisió ha tirat avant amb 52 vots a favor, 32 en contra i una abstenció. Està previst que s’adopte oficialment en la pròxima sessió plenària del Parlament, que tindrà lloc al novembre a Estrasburg (França). El següent pas serà negociar la forma en què es realitzarà la legislació, negociada entre el Parlament, el Consell i la Comissió.
Des de l’ala conservadora, han celebrat la decisió. “Hem aconseguit arribar a un equilibri entre els objectius mediambientals i els interessos vitals dels fabricants”, segons l’eurodiputat txec Alexandr Vondra, per a qui “seria contraproduent implementar polítiques mediambientals que perjudiquen tant la indústria europea com els ciutadans”.
A més, s’ha acordat desglossar les emissions contaminants en tres categories diferents per als vehicles comercials lleugers en funció del pes. Entre els químics, s’ha inclòs l’òxid de nitrogen, les partícules, el monòxid de carboni i l’amoníac.
El text adoptat pels eurodiputats proposa límits més estrictes per a les emissions d'autobusos i vehicles pesants; nous límits per a l'emissió de partícules de frens i la taxa d'abrasió dels pneumàtics amb els estàndards internacionals i que aquests s'apliquen a tots els vehicles, inclosos els elèctrics. Afig també els requisits mínims de rendiment per a la durabilitat de les bateries de cotxes i furgonetes, més elevats que els recomanats per la Comissió.
Els fabricants demanen més millores
La directora general de l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils, Sigrid de Vries, ha valorat els “enormes avanços” fets pels fabricants de vehicles europeus en la reducció de les emissions contaminants del transport per carretera en els últims anys. A més, ha aconsellat apostar per substituir els vehicles més antics per “models Euro 6/VI altament eficients, en paral·lel amb la transició a l'electrificació”.
El sector vol que la UE vaja més enllà
Per part seua, Benjamin Krieger, secretari general de CLEPA, l'associació de proveïdors europeus d'automòbils, ha afirmat que un Euro 7 “feble” i amb una implementació “retardada” no donarà suport a un aire més net ni estimularà la innovació a la UE. Krieger manté que la tecnologia per a un Euro 7 més ambiciós ja existeix i és econòmicament viable. “Europa no hauria de quedar-se darrere de la Xina i els Estats Units, que han fixat objectius ambiciosos en matèria d'emissions contaminants”, ha dit.