Petroli, carbó i ara gasoil: la Unió Europea deixa de comprar a Rússia aquest carburant
Aquest nou veto s'afig al mecanisme de sancions per la invasió d'Ucraïna que tracta d'asfixiar financerament el Kremlin
Després del carbó i el cru arriba el gasoil. La prohibició d'importar aquest hidrocarbur i altres derivats petrolífers de Rússia entra en vigor aquest diumenge a la Unió Europea i s'afig al mecanisme de sancions per la invasió d'Ucraïna que tracta d'asfixiar financerament el Kremlin.
"Anticipem que estarem preparats per a assegurar suficients subministraments alternatius (…) Vam passar amb èxit per un procés similar amb el petroli cru", ha afirmat el portaveu d'Energia de la Comissió Europea, Tim McPhie, en referència al veto sobre les adquisicions de cru vigent des del desembre passat, que se sumen al del carbó d'agost.
Dels nous derivats prohibits, el desafiament més gran és el veto al gasoil, el carburant que empren prop de la meitat dels cotxes de la UE i la major part del transport pesant i marítim i la maquinària.
Vora el 40% de les importacions comunitàries provenien de Rússia abans de la guerra, però Brussel·les confia que el període de transició des que es van anunciar les sancions al juny fins que s'apliquen al febrer haja estat "prou llarg" per a garantir "rutes de subministrament alternatives i minimitzar l'impacte en els mercats mundials de productes refinats", afig McPhie.
Fins a la invasió d'Ucraïna la UE tenia una dependència energètica enorme de Rússia i Putin ha fet caixa en un any amb una crisi energètica històrica.
Moscou li ha facturat a la UE 140.000 milions d'euros en carbó, gas i petroli des que va arrancar el conflicte bèl·lic el 24 de febrer del 2022, segons el Centre per a la Recerca en Energia i Aire Net (CREA), enfront dels 99.000 milions del 2021.
No obstant això, la tendència ha anat canviant i en l'últim trimestre de l'any les compres de productes petroliers de la UE a Rússia es van reduir fins al 14,14% del total de les importacions, enfront del 25,9% del primer trimestre, segons dades d'Eurostat.
"Les nostres mesures estan colpejant el nucli de l'economia russa", va dir aquest dijous durant una visita a Kíiv la presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen, que va celebrar en particular que els ingressos energètics que la UE aportava a Rússia estiguen minvant prop de 160 milions d'euros al dia.
En paral·lel a les sancions que els països occidentals apliquen als seus propis territoris, la UE i el G7 (Alemanya, el Canadà, els Estats Units, França, Itàlia, el Japó i el Regne Unit) i Austràlia, han establit altres mesures que busquen colpejar el sector energètic rus també en el mercat global.
Des del desembre, aquest bloc d'aliats d'Ucraïna aplica un límit de 60 dòlars per barril al preu al qual les seues navilieres poden transportar cru rus a tercers països. Aquests països acaben de tancar les negociacions per a establir un altre màxim al transport de gasoil i altres derivats petrolífers russos, fixats en 100 dòlars i 45 dòlars, respectivament.
"Això permetria que els productes refinats russos (i especialment el gasoil) fluïsquen a tercers països si es venen per davall del límit. Això limitarà els ingressos russos i evitarà l'estretor del mercat. Per tant, també ajudarà a abordar la inflació i mantindre estables els costos de l'energia, com ocorre amb el petroli cru", raona McPhie.